Hon ställde en rad frågor som handlade om Västervik Resort. Dels vände hon sig mot att tidigare Lysingsbadet nu har fått ett svengelskt namn. Hon ville också veta varför man kunde skylta genom hela staden till Västervik Resort, som är ett bolagsnamn. Innebar det att privatägda företag kunde få skyltning?
Åsa Wiberg undrade också hur Västerviks politiker tänkt när man godkände investeringen i äventyrsbadet på 40 miljoner kronor. Badet används bara under en del av året.
I JO-anmälan berättar hon att hon först skrev en insändare i tidningen. När hon inte fick något svar skrev hon till kommunen. Där finns frågorna diarieförda hos kommunstyrelsen.
– Jag går ofta genom området och ser hur en del förfaller samtidigt som man satsat stora pengar på äventyrsbadet och en portal.
I rättvisans namn ska sägas att Pontus Larsson, som är Västervik Resorts styrelseordförande, besvarat frågorna på VT:s insändarsida. Han skrev bland annat: "Om vi skulle välja att skylta upp med ”Lysingsbadets camping” som vägvisare skulle skapa förvirring för besökare eftersom anläggningen heter Västerviks Resort." När det gäller de 40 miljoner som satsats på äventyrsbadet så svarade han att investeringen inte betalas av kommuninvånarna, utan genom intäkterna från resortens besökare.
Åsa Wiberg var inte nöjd med svaren, utan vill höra hur man resonerat högre upp i kommunens hierarki.
– Jag vill ha svar från de politiker som är ytterst ansvariga, säger Åsa Wiberg.