Den första juli 2018 infördes det så kallade bonus malus-systemet för nya bilar. Enkelt uttryckt kan man säga att politikerna vill använda både morot och piska för att få konsumenterna att köpa bilar med mindre koldioxidutsläpp.
Den som köper en bil med låga utsläpp kan få en klimatbonus, medan bilar som släpper ut mer än 95 gram per kilometer får höjd fordonsskatt.
Vid årsskiftet skärps systemet ytterligare. Då tas en tuffare testmetod för att mäta utsläppen i bruk. Det kommer att leda till höjd skatt för en rad bilmodeller.
Bedömare har förutspått en köprusch innan de nya reglerna träder i kraft. Någon sådan rusch är dock svår att spåra i Västervik när vi ringer runt till några bilförsäljare.
Bilförsäljarna kan påverkas olika beroende på hur modellprogrammet ser ut. Per Leander på Toyotaförsäljaren Claesens bil säger att de redan har en stor tyngdpunkt mot modeller med låga koldioxidutsläpp.
– 80 procent av vår försäljning är hybrider.
Anders Marteleur, operativ chef på Holmströms bil som säljer Mercedes och Nissan, säger att det är svårt att spåra en bonus malus-rusch:
– Vi har haft bra tryck under hösten, men om det beror på bonus malus låter jag vara osagt. Däremot är det mer frågor kring skatter i dag när man köper bil. Köparna vet att det kan skilja sig åt mellan modellerna.
Niklas Henningsson, på Skobes som säljer Volvo, Ford och Renault, säger att företaget såg till att vara förutseende. I somras informerade man kunder som kunde tänkas gå i tankar kring att köpa ny bil kring årsskiftet.
– Det räcker inte med att bestämma sig för att köpa bil innan årsskiftet. Det ska finnas bilar för leverans eftersom det är registreringsdatumet som gäller.
Morgan Andersson, på Holmgrens bil som säljer Hyundai, Mitsubishi och Opel, har inte märkt någon stor rusch.
– Många av våra modeller ligger bra till.
Han tror att vi kommer att få se hur en del generalagenter årsskiftet kommer att genomföra priskampanjer på modeller som drabbas skattemässigt.
– Det har hänt vid tidigare skattehöjningar.
Samtidigt pågår det arbete från många biltillverkare med att få fram mer koldioxidsnåla bilar. Inte minst som EU skärpt lagstiftningen inför 2020. Både Niklas Henningsson på Skobes och Anders Marteleur på Holmströms berättar att märken som de jobbar med har en rad lanseringar av hybrider på gång.