Försvarar avgift för att registrera komposter

Avgiften för anmälan av varmkompost har varit omdebatterad de senaste veckorna. Nu förklarar nämnden varför avgiften är nödvändig.

Akko Karlsson (MP) säger att vanskötta komposter kan ställa till med problem.

Akko Karlsson (MP) säger att vanskötta komposter kan ställa till med problem.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västerviks kommun2020-02-20 18:00

Det ska ha funnits ungefär 20 varmkomposter registrerade hos Västerviks kommun. Så helt plötsligt kom det 149 ansökningar på bara några få dagar vid årsskiftet.

Skälet var den nya renhållningstaxan. Kunde man inte visa att man källsorterade matavfallet så höjdes taxan. Många som haft varmkompost i många år fick brått att lämna in en anmälan till kommunen.

Då kom kallduschen för många. Miljö- och byggnadskontoret tog ut en avgift på 965 kronor för att hantera anmälan, motsvarande taxan för en timmes arbete.

Debatten gick hög. I kommunfullmäktige, och på VT:s insändarsidor. 

Akko Karlsson (MP) säger att än så länge har kommunen inte haft några fall med klagomål på komposter, men att det finns ett skäl till anmälningsplikten:

–  Det är lätt att säga att det är löjligt att vi ska anmäla, men vi kan påminna oss om att en gång i tiden spreds digerdöd och pest med råttor.

Så allvarliga problem befarar man förhoppningsvis inte, däremot säger hon att för att kunna härleda problem med råttor, smittspridning eller odör så ska det enligt bestämmelserna finnas ett register.

Tar arbetet med en ansökan verkligen en timme?

– Räknar man ihop alla moment i hanteringen från kuvertöppnande, diarieföring och att knyta ansökan till rätt fastighet så blir det en timmes arbete, säger förvaltningschef Carolina Stalebrant.

Hon trycker på att anmälan gäller i tio år. Slår man ut avgiften på den tiden blir det fortfarande mer ekonomiskt att sortera sitt matavfall än att låta bli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!