– Vi är lite som Anders Tegnell. Vi drar inte ned i samma takt.
Så beskriver Åke Hedlund, driftchef vid Svenska Bio som äger Biostaden i Västervik, kedjans agerande i coronatider. Medan marknadsledaren Filmstaden slagit igen så har Biostaden fortsatt att hålla öppet. I Västervik har antalet visningar halverats. Man håller sig under gränsen för 50 personer i varje salong.
– Vi bokar bara in på varannan rad, säger Åke Hedlund.
Han sticker inte under med att coronaepidemin slagit hårt mot kedjan.
– Vi har tappat 90–95 procent av besökarna, och det skedde på en gång.
Dessutom drabbas de biografer som håller öppet på ytterligare ett plan. Filmbolagen skjuter upp sina premiärer. Man vill inte lansera storfilmer under en period då det inte finns någon publik.
– Efter påsk kan våra visningar upphöra, för det finns helt enkelt inte nya filmer att visa, säger Åke Hedlund.
Ett annat problem som dykt upp är att några filmbolag tidigarelagt streamingpremiärerna för filmer som precis haft biopremiär. Åke Hedlund bedömer att man inte känt av den konkurrensen i så stor omfattning än.
När de schemalagda visningarna blivit färre så söker företaget inkomster på andra sätt. Man har vänt sig till privatpersoner. Är man ett sällskap på över åtta personer kan man boka in en privat filmvisning. Den som inte är filmintresserad kan hyra en salong för gaming.
– Det var personal som tyckte att det kunde vara kul att testa, berättar Åke Hedlund.