De fyra eleverna är Jonathan Sager, Filip Lindström, Eja Thellman och Angelica Jonsson. De läser alla på samhällsprogrammet vid Västerviks gymnasium, men i olika årskullar.
Tävlingen som de ska vara med i är ett delmoment av det Europeiska ungdomsparlamentet, där Västerviks gymnasium haft med elever i tio år nu.
Ungdomarna får själva anmäla att de vill vara med. Ibland är det fler som vill delta än vad det finns plats för. Då avgör en uttagning vilka som får åka. Så var det förra året. Men den här gången var det bara fyra som anmälde sig, så då kom alla med.
Totalt är det fyra delmoment på olika platser i landet. Eleverna från Västervik åker till Eskilstuna, där de sedan hamnar i skilda kommittéer, med olika ämnesområden. Uppgiften är att ta fram en grundidé till en motion.
Om det går bra för eleverna individuellt i Västerviks lag, kan de ta sig vidare till nästa steg, som är på nationell nivå. Filip förklarar hur det går till:
– De bedömer den individuella insatsen i varje grupp. Man ska ha kunskap i ämnet, samarbeta bra inom gruppen och ha tydliga förslag. All information måste stämma och man ska ha källa på det man säger.
Allting är på engelska.
– Det blir bra träning för eleverna, säger läraren Daniel Idlund.
Han tycker att det är viktigt att fler engagerar sig i EU-frågor.
– Mycket bestäms på EU-nivå.
Efter den nationella nivån har Europeiska ungdomsparlamentet även träffar utomlands för ett antal utvalda skolor och elever.