– Vi försöker få till stånd regionförstoring och arbetspendling. Det här beslutet gå inte alls åt det håller, säger moderaten Harald Hjalmarsson.
Han har vid tidigare tillfällen luftat tanken att väg 40 som går tvärs över landet från Göteborg till Västervik via Jönköping skulle få status som Europaväg. Från Göteborg, över Borås och Jönköping fram till Nässjö håller vägen hög standard. Sedan försvinner mittsepareringen och högsta tillåtna hastighet varierar långa sträckor mellan 80 och 90.
För Västerviks kommun är vägen viktig inte minst som pendlingsled till Vimmerby.
Just nu gör Trafikverket en stor översyn av hastighetsgränserna i landet. Sträckor som inte är mittseparerade föreslås bli 80-väg av säkerhetsskäl. Enligt förslaget skulle stora delar väg 40 mellan Gladhammar och Toverum, samt från Eksjö till Vimmerby gå från 90 till 80-väg.
– Istället för att investera i vägarna så sänker man hastigheterna, säger Tomas Kronståhl (S), och låter förstå att han tycker att det är fel väg att gå.
Vid kommunstyrelsens senaste sammanträde låg förslaget på bordet. Innan man skickar iväg ett yttrande till Trafikverket vill politikerna få fram mer statistik på hur olycksdrabbad väg 40 egentligen är.
För några år sedan rustades en del av vägen, mellan Vimmerby och Toverum upp med mittseparering. Där är det, och kommer enligt Trafikvets förslag att förbli, 100-väg.
Finns det några planer hos Trafikverket att fortsätta att rusta upp vägen från Toverum till Hyttan?
– Det finns planer, men inga pengar avsatta, säger Tomas Kronståhl.