Båtfärgen har precis torkat och om en månad planerar han första provseglingen utanför Västervik.

– Beroende på hur fort den går bestämmer jag resmål. Jag hoppas på en medelhastighet på 2,5 knop, säger Sven Yrvind och berättar om ytterligare ett provseglingstillfälle i höst – på västkusten.

Planen är att segla i väg från Irland i maj 2020, strax efter 81-årsdagen. Första målet är Madeira, sedan planerar han att segla mot Argentina och Mar del Plata 40 mil söder om Buenos Aires.

Artikelbild

| På vägen vid Sven Yrvinds hand har han markerat 1,9 meter från golvet. Så långa är båtens tre master.

– Går det bra ska jag försöka komma över till Australien och helst vill jag stanna till i Sydafrika.

Exlex minor är något större än föregångaren Exlex, men den nya båten är lättare.

– Nästan varenda detalj är förbättringar. Den här båten har en ny modell av böjbara solceller som bara väger en tredjedel jämfört med de förra.

Sven Yrvind försöker minimera vikten på allt. Exlex minor har tre master som väger 2,5 kilo styck, en är toppmast. Tidigare båt hade två master.

Artikelbild

| Exlex minor har tre master och de är mycket lätta. De väger 2,5 kilo och är 1,90 meter långa.

– Det här gör att jag har mer segelyta än tidigare, varje segel är två kvadratmeter, säger han och berättar att det går att segla med två master.

Den tredje masten fungerar också som en reservmast. Han har också valt master som endast är 1,9 meter långa.

Artikelbild

| Sven Yrvind håller i sitt nästa projekt som ska bli ännu bättre.

Den senaste tiden har Sven Yrvind valt att ta längre arbetstid än tidigare. Normalt börjar han dagen klockan åtta och slutar vid sju.

– Jag äter en gång per dag. Det är väldigt bra för hälsan och ekonomin, och för tiden.

Artikelbild

| Vita lampor ska monteras på båten.

Under kommande långsegling planerar Sven Yrvind att ta med sig sardinburkar, havregryn, torrmjölk, torkad frukt och en del ost.

– Och så grapefrukt, de består av 90 procent vatten så det blir en del av mitt vattenförråd.

Artikelbild

| Detaljerna är många och förbättrade.

I hans verkstad står en liten trämodell med gula segel. Sven Yrvind planerar redan nästa båtbygge.

– Nästa båt kommer att ha större lastförmåga och vara snabbare.

Artikelbild

| Nästa båtprojekt finns redan på papper.

Han skriver också på en bok, "Enkel båt, enkelt liv".

– Båten symboliserar att man inte behöver ha det så komplicerat. Jag brukar cykla förbi Slottsholmen. Alla jättestora båtar är inte bra för miljön heller. Det handlar om prestige. Folk vill ha stora grejer för att imponera, säger Sven Yrvind som drivs av att förändra världen.

Artikelbild

| Sven Yrvind har redan gjort en modell på kommande båt han tänkt bygga. Den står upp på skåpet i verkstaden.

Han säger att han jobbar för att världen på sikt ska bli bättre.

– Det kanske är lite löjligt att vilja förändra världen när man är 80 år, men det är tillfredsställande att jobba med något meningsfullt, säger Sven Yrvind.