Zebralagen en flopp

Lagen som skulle öka fotgängares säkerhet i trafiken har haft motsatt effekt. Risken att skadas har ökat med 27 procent. Under onsdagen var Motormännen på plats vid flera övergångsställen i Västervik och informerade om säkerhet och risker i trafiken.

Västervik2006-10-11 16:49
Risken för gående att skadas i trafiken har ökat med 27 procent sedan zebralagen infördes år 2000. Det visar en analys som Motormännens riksförbund gjort av polisrapporterade olyckor fem år före och två år efter zebralagens tillkomst. För cyklister har risken ökat med 19 procent.
Lagen innebär att fordonsförare ska lämna företräde för gående vid övergångsställen och siffrorna avser obevakade övergångsställen där hastigheten överstiger 30 kilometer i timmen.
Motormännen förklarar ökningen med att samspelet mellan fordonsförare och fotgängare inte fungerar. Detta blir speciellt farligt vid mörkerkörning.
? När zebralagen kom trodde gångtrafikanterna att de kunde gå precis som de ville, säger Karl Karlsson på Motormännen. Bilisterna stannar när de ser någon som tänker gå över, de sköter sig rätt bra. Men ungdomarna slarvar, speciellt cyklisterna. Man måste visa respekt för varandra och inte gå rakt ut i gatan och tro att folk ska stanna.

Under onsdagen var medlemmar från Motormännen på plats vid olika övergångsställen i Västervik för att informera om säkerhet. Karl Karlsson stod tillsammans med Karl-Erik Klasson vid övergångsstället mellan Åhléns och Ellen Keyskolan och delade ut informationsblad.
? Trafikmoralen i den här stan är dålig, säger Karl-Erik Klasson. Vi delar ut information till gående och cyklister som de får läsa och begrunda själva.
Projektet att informera om säkerhet vid övergångsställen genomfördes under tisdagen i hela landet. Den har som syfte att sätta fokus på olyckor vid obevakade övergångsställen.





Säkerhet vid övergångsställen
<P> </P>
<P>?Zebralagen infördes i maj 2000 och innebär att fordonsförare ska lämna företräde för gående vid övergångsställen. Bestämmelserna om gående gäller även de som åker rullskridskor, rullskidor, rullstol eller spark och dem som skjuter barnvagn eller rullstol eller leder cykel, moped eller motorcykel. <BR>?Fordonsförare har inte väjningsplikt mot den som cyklar över ett övergångsställe. Men den som leder sin cykel räknas som gående och då har fordonsföraren väjningsplikt.<BR>? Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. <BR>Källa: Vägverket<BR> </P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om