Webbdesigners från Västervik utmanar svenska mediebolagen

En grabb från Gamleby och en från Lofta. Johan Sjöstrand och Sebastian Pettersson utmanar de svenska mediebolagen med nya sajten tvdags.se. - Vi har fått en otrolig respons från användarna, tv-tittarna, säger Johan.

Johan Sjöstrand har utvecklat tv-guiden tvdags.se, som redan väckt stor uppmärksamhet för sin användarvänlighet.
Foto: Daniel Källbom

Johan Sjöstrand har utvecklat tv-guiden tvdags.se, som redan väckt stor uppmärksamhet för sin användarvänlighet. Foto: Daniel Källbom

Foto:

Västervik2010-01-11 15:15
Han jobbar som "interaktionsdesigner" på uppmärksammade designbyrån Doberman och Sebastian är frilansande "gränssnittsutvecklare". Bägge har gått gymnasiet i Västervik. Johan jobbade för ett par år sedan bland annat med att utveckla tv-tablån på dn.se. Det var då han började fundera på att bygga en egen tv-sajt. Alla svenska tv-guider är nämligen lika dåliga, tycker han. Oinspirerade och med usel användarupplevelse. - I somras klickade det till i huvudet, jag visste vad jag ville göra, säger Johan. Snabba samtal med Sebastian, och bygget satte igång. Sajten släpptes den 15 december och tvdags.se har fått stor uppmärksamhet. Både hos de producerande kanalerna, men också bland användarna. Och som vanligt sprider sig det som är nytt och bra blixtsnabbt på webben. - Vi har gjort en social tv-guide för 2010. En första titt visar att den inte ser ut som andra tv-guider på nätet. Genom att flytta markören kan man se när andra program visas. Vitsen är att det ska bli en bra överblick för den som vill planera sin tv-kväll. - Samtidigt har vi tillfört en social dimension genom kopplingen till Facebook, säger Johan. Du kan berätta för dina vänner vad du tänkt se och tipsa om vad dina kompisar ska titta på. Givetvis går det att kommentera programmen. Allt det här är nytt och gör den nya tv-guiden unik jämfört med de andra. Nu återstår att se hur denna uppstickare ska slå gentemot de stora mediebolagen som äger tv.nu, kolla.tv med flera tv-guider på nätet. Johan och Sebastian driver sin affärsidé i ett gemensamt aktiebolag. Frågan är vad som kommer att hända framöver. Företag med bra idéer brukar ju snabbt bli uppköpta. - Vi kör den som hobby just nu. Men vi räknar med att få tillbaka de pengar vi har satsat. Vi har en hel del uppslag. Och vi är inte främmande för att bli uppköpta. Det kommer att hända saker framöver, säger Johan.
Personligt
Johan Sjöstrand, 27 år, är född och uppvuxen i Gamleby, Efter gymnasiet blev det medieutbildning i Karlskrona, och sedan jobb på designbyrå i USA. Bor och jobbar sedan fyra år i Stockholm. Anställd på reklam/designbyrån Doberman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om