VV-Line i konkurs
"Vi orkade inte längre sedan banken slutat stötta oss".
- Vi kan inte längre betala våra skulder och då denna oförmåga ej endast är tillfällig är bolaget på obestånd, skriver vd Bengt Nilsson och styrelseledamoten Lars Torbjörnsson i konkursansökan.
Det var bristen på likvida medel till framför allt personalens löner som gjorde konkursen ofrånkomlig. Varken någon av ägarna eller banken vägrade att skjuta till mera pengar.
- Vi orkade inte längre. Nu vet jag inte hur det blir framöver. Vi får se nästa vecka. Jag var säker på att Tjustbygdens Sparbank i Västervik skulle stötta oss ett tag till, men det gjorde de inte. Det var tvärstopp, säger vd Bengt Nilsson.
- Jag tycker att Tjustbygdens Sparbank har visat en mycket konstig inställning i detta ärende, tillägger han.
Eftersom VV-Line inte längre kunde betala ut några löner återstod inget annat än konkurs.
I tisdags lämnade VLI, det bolag som driver Västerviks hamn, in en konkursansökan mot VV-Line, för obetalda skulder på totalt 523464 kronor.
I fredagens nummer av tidningen Justitia fanns nio betalningsförelägganden mot VV-Line, såväl ansökningar om som fastställda sådana.
I särklass största fordringsägare av dessa är revisionsföretaget Deloitte & Touche i Västervik, med en total fordran på omkring 400000 kronor.
Deloitte & Touche har skött VV-Lines bokföring, men har trots god insyn i rederiets ekonomi ändå överraskats av konkursbeslutet. Detta enligt en av revisionsföretagets representanter i Västervik på fredagseftermiddagen.
En expertgrupp med företagsfolk och sjöfartskunniga har under en månad jobbat med att få fram en helt ny, modern färja som ska sättas in på linjen Västervik-Ventspils.
En färja med ramp, där fordon själva snabbt kan köra ombord och i land.
Med den färjan skulle tiderna i hamn förkortas väsentligt.
Det är nu högst osäkert om arbetet med en ny färja över huvud taget kommer att leda någonstans.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!