VV-Line i konkurs

"Vi orkade inte längre sedan banken slutat stötta oss".

Västervik2003-04-26 06:00
Rederiet Västervik-Ventspils FärjelinjeAB, VV-Line, försattes på fredagen i konkurs av Västerviks tingsrätt. Det skedde på företagets egen begäran.
- Vi kan inte längre betala våra skulder och då denna oförmåga ej endast är tillfällig är bolaget på obestånd, skriver vd Bengt Nilsson och styrelseledamoten Lars Torbjörnsson i konkursansökan.
Det var bristen på likvida medel till framför allt personalens löner som gjorde konkursen ofrånkomlig. Varken någon av ägarna eller banken vägrade att skjuta till mera pengar.
- Vi orkade inte längre. Nu vet jag inte hur det blir framöver. Vi får se nästa vecka. Jag var säker på att Tjustbygdens Sparbank i Västervik skulle stötta oss ett tag till, men det gjorde de inte. Det var tvärstopp, säger vd Bengt Nilsson.
- Jag tycker att Tjustbygdens Sparbank har visat en mycket konstig inställning i detta ärende, tillägger han.
Eftersom VV-Line inte längre kunde betala ut några löner återstod inget annat än konkurs.
I tisdags lämnade VLI, det bolag som driver Västerviks hamn, in en konkursansökan mot VV-Line, för obetalda skulder på totalt 523464 kronor.
I fredagens nummer av tidningen Justitia fanns nio betalningsförelägganden mot VV-Line, såväl ansökningar om som fastställda sådana.
I särklass största fordringsägare av dessa är revisionsföretaget Deloitte & Touche i Västervik, med en total fordran på omkring 400000 kronor.

Deloitte & Touche har skött VV-Lines bokföring, men har trots god insyn i rederiets ekonomi ändå överraskats av konkursbeslutet. Detta enligt en av revisionsföretagets representanter i Västervik på fredagseftermiddagen.
En expertgrupp med företagsfolk och sjöfartskunniga har under en månad jobbat med att få fram en helt ny, modern färja som ska sättas in på linjen Västervik-Ventspils.
En färja med ramp, där fordon själva snabbt kan köra ombord och i land.
Med den färjan skulle tiderna i hamn förkortas väsentligt.
Det är nu högst osäkert om arbetet med en ny färja över huvud taget kommer att leda någonstans.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om