VV-Line begärs i konkurs

"Om vi försätts i konkurs så ger vi upp".

Västervik2003-04-23 06:00
VLI, det bolag som driver Västerviks hamn, lämnade på tisdagen in konkursansökan mot VV-Line, Västervik-Ventspils Färjelinje AB.
VV-Line har enligt konkursansökan obetalda skulder till VLI på 523464 kronor.
Det var VLI, Västervik Logistik & Industri AB, som i februari begärde att VV-Line skulle försättas i konkurs för obetalda fakturor på 372000 kronor.
I sista stund kom parterna överens, varför konkursansökan drogs tillbaka från Västerviks tingsrätt nästan omgående.
Enligt uppgift till VT upprättades vid det tillfället en avbetalningsplan, som dock inte följts.
Dessutom har ytterligare en faktura sedan dess förfallit till betalning. Detta ledde till att VLI nu på nytt lämnade in en konkursansökan mot VV-Line.
- Om vi försätts i konkurs så ger vi upp, sade upprört VV-Lines vd Bengt Nilsson då VT på tisdagen ringde och berättade om VLI:s konkursansökan.
Merparten av VLI:s fordran på VV-Line utgörs av beloppet 313608 kronor, vilket är 24 "uteblivna trossdragningar" á 13067 kronor under januari och februari. Det vill säga tre trossdragningar i veckan.
VV-Lines skuld till VLI skulle således varje månad växa med 156000 kronor, trots att ingen färja numera går från Västervik.
VLI hävdar att det finns ett ännu gällande avtal, skrivet av VV-Lines vd Bengt Nilsson och VLI:s vd Carl-Johan Carlstedt, om ett fast pris för tre trossdragningar per vecka, oavsett om färjan kommer till Västervik eller ej.
- Det är en ren lögn! Jag har aldrig kommit överens med Carlstedt om detta, säger Nilsson.
- Jag har tvärtom till punkt och pricka fullföljt avtalet gällande klausulen för uppsägning. Jag sade upp avtalet tre månader innan vi slutade trafikera Västervik, precis som jag skulle.
- Vi kommer därför att i tingsrätten bestrida kravet om ersättning för uteblivna trossdragningar, det vill säga uteblivna intäkter för VLI, säger Nilsson.
Trossdragning är som namnet antyder arbetet med att hantera fartygets trossar, men även en del annat arbete i samband med hamnbesöken ingår.
- Är det något företag i Västervik som tjänat stora pengar på VV-Line så är det VLI. Det är det allra dyraste bolaget i Östersjön! I Nynäshamns hamn tar de inte ens ut halva priset.
För vd Bengt Nilsson kom beskedet om konkursansökan mot hans bolag som en kalldusch.
- Det finns en risk att det här påverkar våra planer på att sätta in en ny färja på linjen Västervik-Ventspils, säger han.
- Gör fler fordringsägare som VLI kommer ingen att få någonting alls, säger Bengt Nilsson.
Inom VV-Line jobbar ledningen intensivt på en rekonstruktion av företaget.
Den 15 april beslutade man ställa in betalningarna och för tillfället ligger all färjetrafik nere.
VV-Line har en längre tid haft ekonomiska problem. Strax före jul lades trafiken på Västervik-Tallinn ner, trots en god beläggning, samtidigt som färjan Mermaid II chartrades ut.
Sedan några veckor tillbaka jobbar trion Göte Nilsson, Björn J:son Blomqvist och Gunnar Sandberg på att hitta en hållbar lösning för framtiden.
En ny färja med ramp, som snabbt lastas och lossas, kan komma att sättas in på linjen Västervik-Ventspils. Trion ska lägga fram sitt förslag till en extra bolagsstämma den 29 april.
På tisdagseftermiddagen träffade trion kommunchefen Conny Jansson för samtal om den framtida färjetrafiken.
VV-Line är skyldig Västerviks kommun två miljoner kronor i framför allt obetalda hyror.
VV-Line har en tvistig fordran på 1,1 miljoner US-dollar på Finn-Line, ett dotterbolag i Lettland. Pengar man känner sig säker på att få.
VT har varit i kontakt med vd Carl-Johan Carlstedt på VLI, men han vill inte kommentera konkursansökan mot VV-Line.
För en dryg månad sedan fick Västerviks tingsrätt in också en stämningsansökan mot VV-Line.
I denna kräver bolagets tidigare, inhyrde vd Per-Axel Fridolfsson 720000 kronor för utebliven ersättning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om