Vuxna härmar barnens mode
Foto:
I stället är det ofta barnen som hittar på modet själva. Sedan får klädföretagen härma barnen.
Brukar du fundera på vem som egentligen bestämmer vad som ska vara modernt och trendigt på din skola? Vem säger hur jeansen ska vara blekta, om de ska vara utsvängda eller raka?
Vem bestämmer om det är coolt med täckväst eller om det ska vara skinnjacka eller kanske manchesterjacka? Och varför är det rätt med truckerkeps ett år, men Kubakeps ett annat?
? Just när det gäller mode för barn mellan 9 och 14 år är det faktiskt ganska sällan någon som hittar på modet åt dem. De hittar på det själva och det är väldigt svårt att förutse.
Det säger Jan Rundgren. Han är kläddesigner och arbetar på ett trendföretag som heter Svenska Moderådet. Hans jobb är att hjälpa alla stora klädkedjor att förutspå hur modet kommer att se ut nästa säsong eller ännu längre fram.
Fast just när det gäller barn i mellan- och högstadiet är han chanslös.
? Det är vi alla. Vi skulle alla vilja kunna förutspå trenderna i den här åldersgruppen, för då skulle vi kunna göra kläder som passar precis. Men tyvärr är det nästan omöjligt, säger han.
Hur modet bland barn uppstår varierar. Ibland händer det att ett visst klädmärke blir jättetrendigt. Men det beror sällan på att det klädmärket gjort något speciellt för att bli poppis bland barn. Klädreklam som riktar sig direkt till barn är ganska ovanlig i Sverige.
Andra gånger blir något trendigt för att en viss artist har på sig ett särskilt plagg eller en viss pryl. Många gånger är det faktiskt ingen som riktigt vet hur det kommer sig att vissa kläder blir trendiga bland barn. Plötsligt en vinter har bara alla bruna eller svarta jackor.
? Barn är väldigt trendkänsliga. I den här åldern vill de flesta inte sticka ut, utan man vill se ut ungefär som de andra. Många barn är också väldigt medvetna om vilka klädmärken som gäller, säger Jan Rundgren.
Det är det som är den stora skillnaden nu mot när han var liten.
? Ja, vi var lika känsliga då för att sticka ut eller vara annorlunda som i dag. Men vi var inte riktigt lika medvetna om varumärken.
Modet svänger snabbt i mellan- och lågstadiet. Längre än en säsong håller sällan de trendiga plaggen, ibland inte ens så länge.
? Dessutom är modet väldigt lokalt. Det som är rätt på ett mellanstadium kan vara helt fel på ett annat. Det kan se väldigt olika ut mellan skolorna.
Det konstiga är att det faktiskt sällan är vuxna som bestämmer vad som ska bli mode för barn. I stället snappar de vuxna upp vad barn tycker är trendigt. Sedan sätter klädföretagen igång och gör just såna kläder eller prylar. Blir trenden riktigt stor händer det märkligaste av allt: vuxna börjar själva använda barnmodet.
Så var det till exempel när nyckelbanden blev populära. Barn började ha dem flera år innan vuxna hakade på. Jan Rundgren köpte sitt första nyckelband i en barnaffär i Paris för sex år sedan. I dag har väldigt många vuxna nyckelband.
? Fast när vi vuxna tar på oss truckerkepsen eller nyckelbandet så har barnen redan slutat använda det. Då är det något annat som gäller på skolgården.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!