Volvos första småbil klar för produktion 2006

Foto: LENNART PETTERSSON Den enda glimt av den nya småbilen C30 från Volvo som media fick på bilsalongen i Detroit var den här. 15 sekunder på en bildskärm.

Foto: LENNART PETTERSSON Den enda glimt av den nya småbilen C30 från Volvo som media fick på bilsalongen i Detroit var den här. 15 sekunder på en bildskärm.

Foto:

Västervik2005-01-25 00:25
C30 blir namnet på Volvos första småbil. Klar för produktion 2006 och i princip en förkrympt Volvo S40, som i sin tur är baserad på samma plattform som nya Ford Focus och Mazda 3. Och bokstaven C betyder att det är en tvådörrars coupé, med sportig framtoning. Men den visades under endast 15 sekunder på bilsalongen i Detroit.

Det var inte alla som hann med när Volvos nya småbil flimrade förbi på bildskärmen under pressvisningen i Detroit. För egentligen var det miljön som stod i centrum när 2005 års upplaga av North American International Auto Show förhandsvisades för över 6.000 representanter från massmedia i Detroit, USA. Och det var Volvos miljöbil 3CC som stod i centrum.

Men det var alltså den nya småbilen med Volvo-emblem som var den stora nyheten, trots att den bara svischade förbi på en kort filmsekvens bakom ryggen på Volvo Personvagnars vd Hans-Olov Olsson.
Volvo C30 blir den första småbilen som Volvo bygger och är en korsning av konceptbilen SCC och miljöbilen 3CC.
Eftersom 3CC är så pass liten och lätt har Volvos konstruktörer brottats med hur man ska ta hand om kollisionskrafterna vid en eventuell olycka och kommit fram till att man kan mildra uppbromsningen av de åkande genom att låta stolarna röra sig framåt, ungefär som en släde, samtidigt som bilens front deformeras. Stolarna bromsas upp med hjälp av adaptiva stötdämpare som anpassar dämpningseffekten till krockkrafterna och de åkandes antal och vikt. Bilens inredning kan förflyttas mellan 0 och 200 mm framåt, vilket ger samma effekt som om deformationszonen skulle förlängas lika mycket.
Den rörliga delen av inredningen omfattar framstolarna, baksätet och golvytan däremellan.
Dessutom förflyttas ratten och en rörlig instrumentpanel framåt, för att ge utrymme för förarens rörelse. Stolarna glider framåt på styrskenor vilket minskar belastningen på de åkande.

? Vårt mål är att rankas som en av de absoluta ledarna i premiumsegmentet när det gäller hållbara transporter, säger Hans-Olov Olsson.
Även om Volvo 3CC drivs av elmotorer så är det egentligen inte elektriciteten som är det intressanta. Snarare hur elektriciteten produceras. Och här lämnar Volvo dörren öppen för både hybridteknik och bränsleceller.

Kraften i 3CC kommer från en induktionsmotor på 80kW, som ger ett kontinuerligt vridmoment på 220 Nm. Maxeffekten är på 109 hk. Motorn kan också utnyttjas för att bromsa bilen. Bromsenergin används då till att ladda batterierna. Upp till 20 procent av energin kan återvinnas genom regenerativ inbromsning.
Strömmen kommer från litiumjonceller, identiska med de som de som används i moderna laptopdatorer, och som packats i det tunna sandwichgolvet. Motorn väger 50 kg och styrelektroniken 30 kg. Båda enheterna kyls med fläktar.
Om något av den här tekniken återfinns i den nya småbilen C30 vill Hans-Olov Olsson inte avslöja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om