"Visst får du trixa litegrann"

Bristerna i cykelnätet i Västerviks centrum är väl kända - men svåra att åtgärda. - Hade det varit lätt att lösa så hade vi gjort det för länge sen, säger Kristina Hörnqvist, trafikingenjör.

Många cyklar mot färdriktningen och på trottoaren på Storgatan. Lisa Koblanck, polis, menar att det finns en okunskap om vilka lagar som gäller för cyklister.

Många cyklar mot färdriktningen och på trottoaren på Storgatan. Lisa Koblanck, polis, menar att det finns en okunskap om vilka lagar som gäller för cyklister.

Foto: Ola Axman

Västervik2012-08-25 00:00

Att cykla genom Västerviks centrala delar är inte det enklaste, om man vill vara laglydig. Många vägar är enkelriktade, och ibland krävs långa omvägar för att nå sitt mål. Längs Hamngatan upphör cykelvägen när man närmar sig centrum, och den trånga vägen mellan husen får delas med bilisterna.

- En annan plats som vi vet är problematisk är på Allén förbi Rosavilla, där tar cykelvägen bara slut.

Men det är svårt att göra något åt vägbitarna där det brister. Trottoarerna är smala, och det går inte att flytta på hus hur som helst. Den gamla bebyggelsen i centrum komplicerar också situationen.

Jämfört med andra städer tycker dock inte Kristina Hörnqvist att Västervik är någon dålig cykelstad. Här finns ett väl utbyggt cykelnät, och det är ganska lätt att ta sig från de yttre delarna till centrum.

- Men visst får du trixa litegrann.

Svårare är det att få cyklisterna att faktiskt cykla på de anvisade vägarna. Enligt Kristina Hörnqvist spelar det inte så stor roll om kommunen gör särskilda vägar, cyklisterna gör som de vill ändå.

- Cyklister är ett svårt trafikslag att arbeta med. Vi gör inte som vi vet att vi ska göra, vi gör som det går att göra. Går det att cykla genom en buske så gör man det. Men jag tror inte att det är värre i Västervik än i någon annan stad.

För Västerviks kommun är cyklismen en prioriterad fråga. När den fördjupade översiktsplanen är klar ska en trafikplan tas fram, som innehåller detaljer om framtida vägsträckningar, cykelbanor och andra trafikfrågor. Först efter att den planen är klar kan man börja titta på de konkreta bristerna i cykelnätet, och vad som går att åtgärda.

Förhoppningsvis kan arbetet med den här planen komma i gång på allvar under hösten.

- Det kommer nog att dröja innan vi kan komma in med en enskild cykelutredning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om