Vissa husvagnar kräver E-körkort

Har du köpt en husvagn utan att kontrollera vikten? Då kanske du inte får köra den med ett vanligt körkort.  - Reglerna är helt sjuka, säger husvagnsägaren Magnus Åberg.

Med ett B-körkort får man bara ha en bil och husvagn som totalt väger 3 500 kilo. Nya bilar och husvagnar väger mer än äldre. Lösningen är att ta ett E-körkort för tungt släp.
- Reglerna är helt sjuka, säger Magnus Åberg.

Med ett B-körkort får man bara ha en bil och husvagn som totalt väger 3 500 kilo. Nya bilar och husvagnar väger mer än äldre. Lösningen är att ta ett E-körkort för tungt släp. - Reglerna är helt sjuka, säger Magnus Åberg.

Foto: Karin Hertz

Västervik2009-08-08 20:29
I takt med att bilar och husvagnar blir tyngre och tyngre riskerar flera husvagnsägare att köra olagligt på vägarna. Om man bara har ett vanligt B-körkort får totalvikten på dragbilen och släpet, i det här fallet husvagnen, tillsammans inte vara mer än 3 500 kilo. Är vikten högre så räknas husvagnen som tungt släp och då krävs E-behörighet på körkortet. - Reglerna är helt sjuka. Med en bil som får dra så mycket drar man ändå inte vagnen lagligt. Det är många större vagnar nuförtiden. Och då krävs kanske en stor Volvo XC90 jeep. Men med den får man bara dra 700 kilo, säger husvagnsägaren Magnus Åberg. "Vansinniga regler" tycker Sven-Åke Sell som även han är husvagnsägare. - En liten bil med en stor vagn är mer osäkert vid undanmanövrar än tvärtom, säger han. Själv har Sven-Åke Sell rätt behörighet men han tror att folk chansar och åker utan att ha behörighet. Polisen slår dock ned det påståendet. - Det förekommer men det är inte så vanligt. Antalet olovliga körningar med otillräcklig behörighet rör sig troligtvis om mindre än tio i länet under året. Det är alltså inte särskilt många och inget problemområde i dagsläget, säger Sten-Olof Mäki vid polisen i Kalmar. Caravan club är en förening för personer med husbilar och husvagnar. VT pratade med Sven-Gunnar Wallin som är trafiksäkerhetsansvarig i föreningen. - Vi försöker ändra regelverket för att många åker fel i dag. Enligt ett EU-direktiv kan totalvikten för B-körkort ändras 2013 till 4 250 kilo. Det skulle underlätta behörighetsdelen så fler kan köra lagligt. Men vi vill få till en nationell ändring så snart som möjligt, säger han. Enligt Sven-Gunnar Wallin beror problemet på att efterfrågan har ändrats. - Problemet är att totalvikten på bilar höjs. Dieselmotorer är tyngre och så vill man ha mer lull-lull i bilen. Sedan beror det på vad man vill ha för husvagn. Folk vill ha större och större husvagnar som blir mer som en sommarstuga. Att ändra gränserna skulle underlätta för många, säger han.

Han håller körkortsutbildningar för Caravan clubs medlemmar och enligt honom är det ett stort sug att få gå E-körkortsutbildningen.

Vanligt ekipage

Den vanligaste husvagnsmodellen kallas för 560 och väger omkring 1 400-1 500 kilo.
En vanlig dragbil är Volvo V70 som väger 2 180-2 300 kilo.
Totalvikt för ekipaget blir 3 580-3 800
Källa: Caravan club, Volvo

Kostnad för tungt släp

Olovlig körning
För tungt ekipage utan rätt behörighet ger penningböter på 900 kronor.
Måste ha uppsåt, du måste alltså veta att du begår ett brott för att kunna bli dömd.
BE-körkort
Prisexempel 4750 kronor för BE-körkort.
Källa: Kalmar tingsrätt, Västerviks trafikskola

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om