Han är en av dem som vill se mer stängsel utmed vägarna i Kalmar län. Han är också länsansvarig för Nationella viltolycksrådet, ett råd om viltolyckor där bland andra Trafikverket sitter med.
– Som jag ser det skulle det behövas stängsel på framförallt två sträckor: E22 mellan Oskarshamn och Västervik, och väg 25 mellan Örsjö och Hovmantorp. Det är olycksdrabbade sträckor, där det inte är fullt utbyggt med stängsel än, säger Mats Berg.
– Det är en sträcka, om vi räknar med stängsel på båda sidor av vägarna, på ungefär 25 mil. De här åtgärderna skulle kunna förhindra upp till 1 000 olyckor, säger han.
Kostar människoliv
Mats Berg säger att viltolyckor kostar människoliv och innebär en stor samhällekonomisk kostnad. Det sistnämnda är en faktor som man skulle behöva ta mer hänsyn till från Trafikverkets sida, menar han.
– Jag förstår att man satsar på att bygga mer 2+1-väg, det är frontalkrockar som skördar flest liv i trafiken. Men det här tycker jag borde vara lika prioriterat, det kostar enorma summor. Vi har till och med sett en liten ökning av viltolyckor under den senaste tiden.
Prioriterat område
Det hela är just en prioriteringsfråga, menar Trafikverkets tf presschef Bengt Olsson. Det handlar om vad man ska lägga sina begränsade resurser på. Han säger vidare att huvudfokus för trafikverkets säkerhetsarbete är Nollvisionen, det vill säga att inga människor ska omkomma i trafiken.
– Slutsatsen är att det är vid frontalkrockar som flest omkommer i trafiken, det vet vi. Det avhjälper 2+1- väg, vilket vi bygger just nu. Det är det som är vårt mest prioriterade område i trafiksäkerheten.
– Det har hänt mycket med personbilarnas säkerhet som gör att dödligheten vid andra olyckor sänkts. Det blir stora materiella skador vid viltolyckor men utgången är oftast inte dödlig. Och det är just dödligheten som vi ska få ner till noll.
Trots att arbetet med viltstängsel inte är högsta prioritet så byggs det fortfarande i länet, bland annat på de drabbade sträckorna.
– Vi bygger just nu längs E22. Men det handlar inte bara om att sätta upp stängsel när vi talar om viltsäkerhet. Det är en hel samling åtgärder som kommer med det, det är inte så enkelt. Vi vill absolut inte göra fel, så att vilt hamnar på vägen mellan stängslen på vägbanan. Då blir det en större fara för bilisterna.