Vill inte betala för nya tåg

VT har tidigare rapporterat att landstingsstyrelsen i Östergötland säger ja till nya tåg till Tjustbanan. Landstingets ekonomidirektör Mikael Borin säger nu att man inte är villig att betala de nya tågen.

Västervik2007-11-21 00:06
Finansieringen av de nya tågen är med andra ord långt ifrån klar. - Tåginköpen och driftkostnaderna beräknas till en merkostnad på tio miljoner. Denna summa är landstinget i Östergötland inte villig att betala, säger Mikael Borin. Mikael Borins och Marie Morells (ordförande i Östergötlands landstingsstyrelse) åsikter tycks dock gå isär: - Vi ställer oss bakom ett beslut om att köpa nya tåg och att tillföra ett fast ekonomiskt bidrag, men i dag vet vi inte vad upphandlingen kommer att kosta, säger Morell. Marie Morell berättar även att protokollen där beslutet om inköp av nya tåg ännu inte har gått iväg som en officiell skrivelse till Östgötatrafiken. - Jag räknar med att protokollen blir justerade den här veckan och att vi då kan lämna över dem som en officiell skrivelse till Östgötatrafiken som tillsammans med Kalmar länstrafik då kan börja diskutera frågan om nya tåg, säger hon. Kalmar länstrafiks VD Karl-Johan Bodell måste ha besked om hur tågen ska finansieras inom några veckor - Tiden börjar rinna ifrån oss. Vi måste ge besked till vår entreprenör innan årsskiftet, säger Bodell. - Kalmar landsting svävar inte på målet, det ska vara tågtrafik. Däremot är det fortfarande oklart hur mycket pengar Östergötlands landsting ska lägga till. Kalmar länstrafik kom i våras överens med företaget Veolia om att de under sex år framöver ska driva tågverksamheten. - Först måste vi ha ett beslut från landstingsstyrelsen, sedan ska vi processa det själva och efter det ge besked till entreprenören. De måste veta hur många personer de ska anställa. Västerviks-Tidningen sökte under tisdagen förgäves Östgötatrafikens VD Leif Johansson som tillsammans med Karl-Johan Bodell ska arbeta fram ett budgetförslag för Tjustbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om