Vill ha tunga transporter på lång sikt

I dag finns det treåriga avtal om tunga transporter i skärgården. För kort tid anser skärgårdsboende som vill ha avtal på längre sikt.

Kjell Björkqvist, ordförande i Skärgårdarnas Riksföreningen och Mats Olsson, ordförande i Smålandskustens Skärgårdsförening kämpar för att Smålandskusten ska få en mer långsiktig lösningar när det gäller tunga transporter. Foto: Lisa Olaison

Kjell Björkqvist, ordförande i Skärgårdarnas Riksföreningen och Mats Olsson, ordförande i Smålandskustens Skärgårdsförening kämpar för att Smålandskusten ska få en mer långsiktig lösningar när det gäller tunga transporter. Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-11-18 18:36
På tisdagskvällen samlades ett 50-tal skärgårdsboende i Högskolecentrum för att diskutera problematiken med politiker och tjänstemän från kommuner och regionförbundet.- I dag får vi 50 procent i bidrag och har treårsavtal. Det är inte bra, säger Mats Olsson, Marsö, Misterhult, som är ordförande i Smålandskustens Skärgårdsförening.- Vi vill tillbaka till att vi bara ska betala en tredjedel och så måste vi få längre avtal. Vi vill slippa oroa oss för investeringar.Det finns två stora pråmar utmed Smålandskusten som sköter tunga transporter. Framförallt gäller det djurtransporter men också de som ska bygga och flera företag. Pråmarna kan ta fullastade lastbilar om så krävs.- De behövs även för att vi ska kunna sköta renhållningen i skärgården, säger Mats Olsson.- Dagens bidrag är dessutom enbart riktat till skärgårdsföretag. Vi vill tillbaka till att även boende ska kunna utnyttja pråmarna utan att betala fulla kostnaden.- På så sätt skulle underlaget öka och det skulle vara bättre för rederierna. Det krävs även investeringar i rederierna och där borde staten gå in med riktade medel.Kjell Björkqvist är ordförande i Skärgårdarnas Riksförbund och fanns på plats för att stötta sina lokala kollegor.- Det är varken sämre eller bättre här på Smålandskusten, det är mitt emellan. Det finns olika lösningar runt kusterna. I norr sker transporterna vintertid på is. I Bohuslän finns flera transport- och vägfärjor men där är befolkningsunderlaget större.Avtalet går ut vid årsskiftet. Tills dess sa ett nytt avtal förhandlas fram.- Vi måste få ett långsiktigt avtal för att trygga investeringarna i skärgården, säger Mats Olsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om