Vill ha miljöbilar till hela länet

Planeringen pågår och målet är att alla kommun- och landstingbilar i Kalmar län ska vara miljöbilar år 2010.

Västervik2007-01-15 00:25
Västerviks kommun är redan på gång och enligt kommunens upphandlingschef, Ulla Öhrn, väljer de redan nu miljöbilar i så stor utsträckning som det går.
- Vi har ett beslut om att hälften av alla bilar som köps in ska vara miljöbilar. Det har vi uppfyllt med råge under 2006, säger hon.
Problemet är att miljöbilarna ännu inte finns i alla varianter. Som exempel ger hon de pickuper som tekniska kontoret använder sig av.
- Och de nattpatruller vi har, som kör omkring mycket på landet, är det svårt att hitta miljöbilar till, de måste ju ha fyrhjulsdrift. Visserligen finns det en modell Lexus jeep, men det skulle bli alldeles för dyrt för oss att köpa in, säger Ulla Öhrn.

Bilar som klassas som miljöbilar är bilar som helt eller delvis kan drivas på etanol, biogas eller el. Även bränslesnåla bensin och dieselbilar kan klassas som miljöbilar. I kommunens hyrbilspolicy finns även ett tillägg som säger att miljöfordon ska väljas i första hand, när så är möjligt.
- Det här följs ganska hyfsat, alla gör det inte, men de allra flesta. Skolan är till exempel väldigt nöjd med den här upphandlingen och har till och med sänkt sina kostnader, säger Ulla Öhrn.
Däremot vill hon inte gå in på vilka som inte följer miljöbilskravet.
- När det gäller tyngre fordon finns det inte miljöbilar. Då är vi noga med att välja de bilar med lite bättre motor eftersom de drar mindre bränsle.

Tanken med att låta hela länet satsa på miljöbilar är bland annat att skapa en marknad och göra miljöbilar mer efterfrågade.
- Målet är ju att Kalmar län år 2030 ska vara en fossilbränslefri region. För att vi ska åstadkomma det måste ju kommuner och landstinget föregå med gott exempel, säger Carolina Gunnarson, som är samordnare för miljöbilsprojektet på regionförbundet i Kalmar län.
De arbetar med planerna för en gemensam upphandling av miljöbilar i länet.
- Där får landstinget och kommunerna vara med i den utsträckning de själva bestämmer, säger Carolina Gunnarsson.
När sedan alla kommun- och landstingsbilar i länet är miljöbilar tror hon att det kommer leda till att ännu fler privatpersoner skaffar en miljöbil.
- Bilarna byts regelbundet och då kommer det bli lättare att, som privatperson, hitta en begagnad bil som passar. Fler miljöbilar leder dessutom till fler tankställen, säger hon.

Vilken sorts bilar det kommer att handla om har inte kommit upp i detalj ännu. Det beror på kostnader och hur de fungerar i praktiken, men förmodligen kommer det bli en blandning av olika sorters miljöfordon.
- Etanolbilar och biogasbilar är dyrare i inköp, men man kan få ett miljöbilsbidrag. För att vi ska kunna använda oss av biogasbilar så krävs det även att det finns tillgängligt och i Västervik finns det ju planer på en biogasanläggning, säger Carolina Gunnarsson.
Koldioxidutsläpp
Kommuner och landsting i Kalmar län har ungefär 1500 bilar.
Med miljöbilar i stället för vanliga bensindrivna bilar skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 2000 ton om året.
När vi använder fossila bränslen, som olja kol och bensin ökar halterna av koldioxid i atmosfären. Det är den förändringen som forskare tror är orsaken till den globala uppvärmningen, den så kallade växthuseffekten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om