Vill fördubbla turismen

Efter flytten av Electrolux från Västervik togs en turismstrategi fram. Den har man arbetat efter under åren och nu har turistbyrån och branschen påbörjat arbetet med en ny strategi, där ett naturligt mål vore att fördubbla besöksnäringens omsättning.

Turistchef Stina Porsgaard är projektledare för det nya strategiarbetet. Arkivbild: Anders Steiner

Turistchef Stina Porsgaard är projektledare för det nya strategiarbetet. Arkivbild: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-10-30 00:00

Besöksnäringen är viktig för Västervik. Varje år omsätter den en halv miljard kronor och företagen i branschen anställer mycket arbetskraft, runt 500 årsarbeten genereras.

Det säger Stina Porsgaard som är turistchef i Västerviks kommun. Hon säger också att förutsättningarna har ändrats och att kommunen ska anpassa sig för att fortsätta vara i framkant.

Det är bland annat därför som man nu vill ta fram en ny strategi, en strategi som ska vara lokal men som också överrensstämmer med de nationella målen för år 2020, att fördubbla omsättningen nationellt.

- Det krävs i så fall väldigt mycket och en större satsning än i dag men det är ett mål att sikta på. Än är inget beslut taget om vilka mål vi ska ha men ett naturligt mål vore att följa den nationella målsättningen, säger Stina Porsgaard.

Strategiarbetet är ett svar på nya förutsättningar, säger Stina Porsgaard.

- Det händer mycket i landet och i vår region, Vimmerby har fått pengar till destinationsutveckling, man tar nya tag på Öland och i Oskarshamn och Kalmar ska få ny Waterfront. Vi tar också ett rejält omtag för att fortsätta vara i framkant.

Meningen är att den nya strategin, som tas fram med stöd av den gamla, ska bli ett slags styrdokument för att kunna vägleda alla inblandade i kommunen, både företag och tjänstemän och politiker i ett utvecklingsarbete som ska sikta mot de ännu inte fastställda målen.

För några månader sedan gjordes en nulägesanalys där den så kallade destinationsgruppen fastställde var man står i dag. Nu är frågan vart man ska, och hur man ska ta sig dit, säger Stina Porsgaard som är projektledare.

- Vi ska ta fram ett tydligare dokument som man kan rådfråga och förhålla sig till. Vi ska bli vinnare i det här.

Arbetet påbörjades i somras och en första version av den nya turismstrategin förväntas vara klar i januari 2013.

Vision

Branschen omsätter i dag cirka 500 miljoner kronor, där 500 årsarbeten genereras. Det i sin tur innebär att cirka 2 000 personer arbetar i besöksnäringen på något sätt och i någon form av anställning, till exempel sommarjobb.

Visionen för besöksnäringen lyder i dag: Västervik är det naturliga valet för den medvetna människan som året runt söker nära upplevelser och välbefinnande vid vatten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om