Vill få unga att ta vaccin – via Snapchat och Tiktok

Vecka 30 får 16- och 17-åringar möjlighet att boka tid för vaccination. Förutom traditionella kanaler – som brev som skickas ut till vårdnadshavare – satsar regionen också på att nå ut till unga via Snapchat.

Även om vaccinationsviljan överlag är god hos unga, prövar regionen nu nya kanaler för att nå ut med informationen, berättar vaccinationssamordnare Marie Ragnarsson (överst t.h). 20åriga Petter Bergfeldt (t.v) tror att det är en bra idé.

Även om vaccinationsviljan överlag är god hos unga, prövar regionen nu nya kanaler för att nå ut med informationen, berättar vaccinationssamordnare Marie Ragnarsson (överst t.h). 20åriga Petter Bergfeldt (t.v) tror att det är en bra idé.

Foto: Montage

Västervik2021-07-27 12:30

– Trots att det överlag finns en god vaccinvilja hos unga ser vi en ökad smittspridning i de yngre åldersgrupperna, efter att man festat och umgåtts med grupper av människor, säger vaccinsamordnare Marie Ragnarsson.

26 juli hade 63 procent av 18-29åringarna i Västervik vaccinerats eller bokat tid för vaccinering av första dosen. Samma siffra för hela regionen ligger på 58 procent.

För att uppmana unga att vaccinera sig prövar nu regionen att nå ut via Snapchat. I framtiden kan även annonser i Tiktok bli aktuellt.

– Vi försöker fånga upp olika åldersgrupper, och det är samma annonser vi använder i annan media, men nu tar vi ett första steg för att nå just ungdomarna. De som bokar sin tid nu är de som verkligen vill och har väntat på att få vaccinera sig - sedan kanske vi behöver ta ett andra steg lite längre fram, med exempelvis Tiktok, säger Ragnarsson. 

20-åriga Petter Bergfeldt tycker att det är bra att regionen använder sig av olika kanaler, även om han själv inte använder sitt Snapchatkonto. 

– Det kan nog vara en bra idé att bredda vilka kanaler man använder, och anpassa det till olika målgrupper, säger han. 

Till hösten kommer regionen informera nya studenter på Linnéuniversitet, som fått sin första dos i sin hemregion, att de kan ta sin andra dos i region Kalmar. 

– Det viktiga nu är att nå ut, informera och motivera, säger Ragnarsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!