Vilka är de vanligaste frågorna från allmänheten?

...Therése Johansson, som gjort sitt första år som konsumentvägledare hos Västerviks kommun

Foto: Elin Pettersson

Västervik2010-02-16 00:00
- Tveklöst frågor eller problem som rör hantverkare. Främst frågor som handlar om fakturor och avtal. Man blir oense om pris- och tidsangivelser.Vad kan du hjälpa till med?
- I första hand vägledning, alltså till vilken instans man ska vända sig till, hur man ska gå tillväga och vilka vilka skyldigheter och rättigheter man har som konsument. Jag får också många frågor kring mobiltelefoni och internetabonnemang. Vilka problem finns det där?
- Här gäller det att läsa det finstilta i avtalen, många tänker inte på att man har ett löpande abonnemang och plötsligt står man med dubbla abonnemang. Är det inte vanligt att folk blir missnöjda efter ett bilköp?
- Ja det stämmer. Bilhandlare har till exempel skyldighet att visa upp en varudeklaration om bilen gått mer än 1000 mil, och det förekommer att man missar att lämna en sådan. Fel som upptäcks på nya bilar kan också vålla en hel del problem,Händer det att även företag ringer till dig?
- Ja, småföretagare har börjat höra av sig i större utsträckning. De har heller ingen naturlig branschorganisation att vända sig till. Ofta handlar det om problem med telefonoperatörer. Eller också ringer de hit när de inte är överens med konsumenten och vill få en helhetsbild i frågan.Hur hög "uppklarningsprocent" har du?
- Jag uppskattar att sju av tio för en lösning på sitt problem. Det är sällan ett ärende behöver gå vidare till allmänna reklamationsnämnden och då handlar det ofta om stora pengar. I det läget finns inte ärendet hos mig längre. Finns det något område där du skulle vilja förbättra konsumentskyddet?
- Rent allmänt tycker jag att skyddet ser ganska bra ut. Men jag skulle vilja att man blir mer uppmärksam på avtalen med hantverkarna. Det finns formulär att använda sig av. Där står det precis vad man kommit överens om, hur lång tid det ska ta, hur mycket det ska kosta etc. Ett sådant avtal är bra även för företaget.Har du ett roligt jobb?
- Ja, och omväxlande. Den ena dagen är inte den andra lik. Men jag skulle vilja jobba mer med förebyggande arbete, och där har jag en hel del på gång, till exempel ute i skolorna.
Hallå där...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om