Viktigt stöd till skärgården slopas

Från och med nästa år kommer kommunen inte att ge något ekonomiskt stöd till den linjetrafik som i dag finns i Tjust skärgård.

Båttrafik. Sedan 2003 har resandet i Tjust skärgård ökat med 360 procent. Detta har varit möjligt genom bidrag från kommunen till rederierna. Men nu ska bidraget slopas, hädanefter är det bara nya rutter som ska få ekonomiskt stöd.Arkivbild: Mattias Ahlm

Båttrafik. Sedan 2003 har resandet i Tjust skärgård ökat med 360 procent. Detta har varit möjligt genom bidrag från kommunen till rederierna. Men nu ska bidraget slopas, hädanefter är det bara nya rutter som ska få ekonomiskt stöd.Arkivbild: Mattias Ahlm

Foto: Fotovikarie

Västervik2007-12-04 00:05
Kommunen anser att målsättningen att öka passagerartrafiken i skärgården är nådd, nu är det nya turer som ska prioriteras. Skärgårdsföretagen tycker tvärtom, att det är alldeles för tidigt att dra in stödet till skärgårdsbåtarna. - Det är jättetråkigt om de inte ska fortsätta med stödet. Det går inte att bedriva trafiken om man inte har ett annat jobb vid sidan om, det har vi och det har alla andra företag som sysslar med skärgårdstrafik i dag. Det hoppas jag att kommunen är införstådd med, säger Toomas Rais, som tillsammans med brodern Peeter trafikerar skärgården med sina båtar Freden och Sladö.För dem har stödet även inneburit att man vågat göra investeringar i båtarna. - Trafiken går inte ihop sig med tanke på våra stora investeringar, det är dyrt att driva den här verksamheten i dag. Bara att testa livbåtarna kostar 70000 kronor varje år.Lina Johansson, som driver Tjust Skärgårdsbåtar AB tillsammans med Johan Rindmyr, håller med. - Vi tycker att det är jättesynd att stödet tas bort, och hoppas att det ska vara kvar på linjer som inte är självbärande.- Stödet har varit positivt och hjälpt till på rätt sätt, det skulle behövas ett tag till. Det har gett resultat och är oerhört väl investerade pengar.Totalt har kommunen betalat ut 1,7 miljoner kronor i driftsstöd till skärgårdstrafiken, nästan uteslutande till Rais. Enligt kommunens nya riktlinjer ska stöd nu endast ges till nya destinationer. - Jag tycker att det är lite luddigt formulerat. Vi har fått stöd för vår trafik till Loftahammar, Hasselö, Idö och Västervik. Alla andra bryggor; Lysingsbadet, Horns udde och Gränsö, har vi trafikerat på frivillig basis. Han ställer sig nu frågan om man kan kalla dem nya destinationer. - Jag utgår från att vi inte kan få bidrag för dem, men de borde formulera sig tydligare.Trots att bidraget nu uteblir ska Rais fortsätta med sin trafik. - Vi fortsätter och gör så gott vi kan, åtminstone nästa år.På kommunen är man nöjd med den utveckling som driftsstödet gett och anser resandet ökat så mycket att rederierna nu kan stå på egna ben. - Kommunens målsättning med stödet är uppnått, men vi är väldigt intresserade av en fortsatt utveckling med nya destinationer och öar. Vi tror att det går att utveckla trafiken i den södra delen av skärgården, likväl som sammanbindningen norrut, säger Conny Jansson, kommunchef, och välkomnar alla företag som vill satsa på ny trafik att söka bidrag hos kommunen.
Sedan 2003 har kommunen betalat ut 1 675000 kronor i driftsstöd, för att stimulera skärgårdstrafiken. Avsikten var att förlänga säsongen, öka antalet passagerare, skapa fler destinationer, öka antalet rederier och båtar samt att skapa trafik över kommungränsen. Enligt de nya kriterierna, som kommunstyrelsen väntas säga ja till på onsdag, ska stöd i fortsättningen ges till: -trafik till minst en ny destination, som inte ligger i ett redan trafikerat område- trafik som kan knyta samman "felande länkar"- trafik till nya besöksmål är extra intressant
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om