Viktigt med skriftligt kontrakt

Upprätta ett skriftligt kontrakt, ha en tydlig dialog med hantverkaren och betala aldrig i förskott. De råden ger Helena Olofsson på Konsumentverket.

-Jag litade på hantverkaren, berättar Oscar Dávila. Han fick till och med pengar i förskott.

-Jag litade på hantverkaren, berättar Oscar Dávila. Han fick till och med pengar i förskott.

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-03-10 00:07
- Bekymmer med hantverkare är det absolut vanligaste klagomålet till oss, säger Helena Olofsson, sakkunnig i boendefrågor på Konsumentverket.Helena Olofsson tror att klagomålen ofta beror på kommunikationsfel, snarare än att hantverkarna skulle göra ett dåligt jobb.- Säg att jag vill byta min ytterdörr: För mig inbegriper det kanske dörrkarm och tröskel. Men hantverkaren uppfattar det kanske som att endast dörren ska bytas. Det är viktigt att ha en bra dialog med hantverkaren och att upprätta ett skriftligt avtal.Sådana avtal finns att ladda ned på Konsumentverkets hemsida. - Avtalet specificerar det arbete som ska utföras. Ofta tillkommer det saker under resans gång och man upptäcker nya saker som behöver åtgärdas. Då ska man skriva kontrakt även på de sakerna.Helena Olofssons viktigaste tips rör betalningen.- Betala aldrig i förskott!
Helenas råd till konsumenterna
Ladda ned ett skriftligt kontrakt, hantverkarformulär 09, på konsumentverket.se eller omboende.seBetala inte i förskott.Ring Skatteverket och se till att företaget har f-skattesedel, saknar skatteskulder och betalningsanmärkningar.Råd och rön, radron.se, har en "svart lista" för hantverkare.Prata noga igenom affären.Gör en liten arbetsintervju. Be om referenser, ring tidigare kunder.Om arbetsbeskrivningen utökas, kom ihåg att föra in det i kontraktet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om