"Vi utgår från symtomen"
Lennart Tedborn, avdelningschef på akutmottagningen, vill inte uttala sig om det aktuella fallet. Men han ber om ursäkt för vad Jennie och Julia upplevde som ett dåligt bemötande.
Avdelningschef Lennart Tedborn ber om ursäkt för det som Jennie och Julia upplevde som ett dåligt bemötande. Arkivbild: Ellen Kindstrand
Foto: Ellen Kindstrand
- Ja, vi har prioriteringsmallar. Men allt beror på vad man reagerat på och hur mycket man reagerat. Vi gör bedömningar utifrån vad vi ser hos patienten. Flickan och hennes mamma blev hänvisade till apoteket för att köpa receptfria allergitabletter. Är det ingenting ni kan ge henne på akuten?
- Nej, vi lämnar inte ut tabletter. Fast i vissa fall delar vi ut panodil eller liknande. Lennart Tedborn vill be om ursäkt å sin personals vägnar för det som Julia och Jennie uppfattade som ett dåligt bemötande. Patientbemötande, berättar han, är något de ofta talar om och jobbar med inom sjukvården. Han passar samtidigt på att rekommendera "Egenvårdsboken" till alla föräldrar som är osäkra på hur man ska göra när barnet blivit sjukt. Är det så att man på akutmottagningen tycker att föräldrar åker till akuten alltför lättvindigt?
- Det är svårt att säga. Många som kommer är i stort behov av hjälp, säger Lennart Tedborn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!