"Vi tappar varje år"

Hansi Schwarz är visfestivalgeneral och berättar att besöksantalet minskar varje år och att förändring är nödvändig för festivalens fortsatta överlevnad.

Västervik2012-09-06 00:00

- Det har gått lysande bra!

Det säger Hansi Schwarz, festivalgeneral för Visfestivalen. Det han syftar på är att han är jättenöjd med bokningarna och hur det hela flutit på i år, däremot lämnar besökstalen övrigt att önska. Siffrorna har gått ner.

- Vi har tappar varje år sedan fyra år tillbaka. Från att ha sålt nästan slut på allt för fyra år sedan, så säljer vi cirka 1 000 färre biljetter nu. I år hade det inte gått runt om vi inte fått hjälp från Tjusbygdens Sparbank, den hjälpen är jag väldigt glad för.

Hansi Schwarz menar att den allt tuffare konkurrensen, dels i Sverige i stort men även på hemmaplan, har gjort det allt svårare att gå runt överhuvudtaget.

- Det har legat arrangemang samtidigt som Visfestivalen och då blir det svårt. Man måste värna om de lokala arrangemangen och vi måste samarbeta i Västervik för att det ska fungera även i framtiden.

Inför nästa år stundar en del förändringar för att kunna locka till sig fler besökare, säger Hansi Schwarz.

Det handlar om artister som kan förvåna en vispublik, men mer än så vill Hansi Schwarz i dagsläget inte avslöja. På marknadsföringssidan händer det också saker.

- Min son Calle har accepterat att bli Visfestivalens marknadschef, vilket gläder mig enormt. Han är proffs på bland annat reklamfilm, så det kommer att bli bra.

De senaste tio åren har Västervikarna hittat in i ruinen men det räcker inte för att festivalen ska överleva, menar Hansi Schwarz.

- Vi måste återigen bli den nationella samlingsplatsen för alla visälskare i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om