Försäljningen av ekologisk mat i Sverige har ökat från 7,2 till 10,2 miljarder kronor på tre år.
I Västervik ser handlarna en annan bild.
- För Coop är det viktigt med ekologisk mat. Men varken jag eller de anställda är några eldsjälar som brinner för ekologisk mat, så därför har vi inte så mycket av det längre. Vi fick inget rejält gensvar från kunderna när vi hade mer ekologiska produkter i affären heller, säger butikschefen Niclas Ådemark, på Coop Konsum Högöhallen i Västervik.
Han är inte förvånad över att ekotrenden avtar.
- De flesta kunderna här styrs av priset. Om det här ekologiska bitsockerpaketet kostar 26 kronor och det vanliga 14 kronor så väljer de flesta den billigare sorten.
- Vi säljer mindre än ett paket i veckan av det ekologiska och mer än sju paket i veckan på det vanliga sockret, säger Ådemark.
Även större affärer som Ica Maxi känner av utvecklingen.
- Försäljningen ökar inte så mycket som den har gjort tidigare. Försäljningen har stagnerat, konstaterar Joel Arnryd, sortimentsansvarig på Ica Maxi.
Maxi har ekologisk mat i alla produktgrupper. Till och med läsk.
- Men i ärlighetens namn så slänger vi och betalar mer för vissa ekologiska varor än vad vi får in på dem. Vi säljer lite av grapefrukt. Även paprika kastar vi mer än vad vi får in i pengar. Tomater likaså, menar Arnryd.
Samtidigt ökar försäljningen av närproducerad mat både på Högöhallen och Ica Maxi.
- Närproducerade ägg och mjölk säljer bättre och bättre. Det har pratats om hönor i media och det påverkar folk. Det är väl lätt att identifiera sig med dem, säger Ådemark.
På Högöhallen och Ica Maxi säljer vissa närproducerade varor bättre än de ekologiskt producerade.
Och den närproducerade maten lär öka i försäljning både på Konsum och Ica Maxi.
- Jag tänker inte så mycket på om det är ekologiskt. Däremot vill jag gynna de lokala bönderna med att köpa mer närproducerat, säger Ica-kunden Robert Möller från Västervik.
Möllers åsikt är vanlig på landsbygden om man ska tro Cecilia Ryegård redaktör för Ekoweb.nu.
- Intresset för att handla ekologiskt är större i storstaden. Den ekologiska konsumenten är generellt sätt en högutbildad kvinna på 30 eller 50 år som bor i en storstad.