?Vi har stora resurser?

Skolledarna förbereder sig för terminsstarten.

Västervik2005-01-05 00:25
? Vi har stora resurser inom förvaltningen och de ska vi ta vara på, säger Kjell Fernandi, utvecklingsledare på barn- och utbildningsförvaltningen i Västervik.
Förvaltningen ordnade på tisdagseftermiddagen ett möte för alla skolledare och förskoleledare i kommunen för att diskutera katastrofen och dess följder och hur detta kan påverka både barn och vuxna i verksamheten.
Mötet hade två syften:
? Vi både informerar ledarna om den aktuella situationen, det vill säga vad vi vet om barn eller anställda som på något sätt berörs, till exempel de som varit där men undkommit oskadda, och de som har släktingar och vänner som på olika sätt drabbats.

? Dessutom behöver ledarna få möjlighet att prata med varandra om det och hur man agerar i verksamheten. Det innebär till exempel att man ger möjlighet till samtal på skolan eller förskolan. Vi har många anställda inom förvaltningen som är utbildade i samtalsteknik och den resurser ska vi naturligtvis ta till vara nu, de är en viktig resurs, menar Kjell Fernandi.
Förvaltningsledningen vet att det finns skolor där elever varit på resa i Thailand under katastrofen. På de skolor där man vet att elever berörts har man redan haft möte kring detta i personalgruppen, liksom på den skola där den enda nu saknade Västerviksbon har sitt arbete.
? Vi vill vara rustade för vad som händer när barnen återvänder. Det här är inte en engångsinsats utan handlar om ett långsiktigt arbete. Barnens reaktioner kommer ju inte på beställning, utan när de själva känner behov att ge uttryck för det.

Vid mötet deltog Joakim Jansson, kommunens säkerhetssamordnare, för att informera om det aktuella läget och om det arbete som sker i kommunen. Han har de senaste dagarna arbetat med en kartläggning av resenärer från Västervik som befunnit sig i de katastrofdrabbade områdena.
? Jag vill ha kontakt med alla som varit där och uppmanar folk att höra av sig, säger han. Det finns förstås också en hel del som har anhöriga eller vänner i andra kommuner som kanske skadats och har svåra upplevelser med sig, och som därför berörs mer av det som hänt.
? I skolorna och på dagis handlar det ju inte bara om dem som varit på plats utan också att hantera alla de intryck som sköljt över barnen i nyhetssändningarna på tv under de dagar som gått. Det påverkar förstås barnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om