"Vi har en strategi för att alla ska lyckas"

Skolan har speciella strategier på flera olika nivåer för att alla elever ska nå högre måluppfyllelse. Det är Mats Hugossons (C) svar på vänsterns fråga om vad man gör för att barnen ska lära sig mer.

Västervik2009-11-18 00:00
Det var Mariann Gustafsson som ställde frågor om barn- och utbildningsnämndens strategier för skolan, i en interpellation till Hugosson. Svar levererades på måndagskvällens fullmäktige. - De åtgärder och strategier som bun har för att arbeta mot en högre måluppfyllelse är många och på flera olika nivåer. Dessa strategier och åtgärder bör ses i ett helhetsperspektiv. För att förenkla resonemanget kan det beskrivas som som att buns beslut om den lärande organisationen är helhetsidén vilket resulterar i speciella strategier på en rad olika områden, förklarade Hugosson och hänvisade också till nämndens verksamhetsplan och kvalitetsredovisning för vidare fördjupning på området. Gustafsson undrade också över om skolan diagnostiserar alla barn med som uppvisar läs- och skrivsvårigheter, och sätter dem i åtgärdsprogram.Hugosson svarade att man har bestämmelser om "obligatoriska diagnostiska material som ska genomföras och vi har även nationella prov". Utöver detta har skolorna egna egna rutiner och åtgärdsprogram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om