Vem tågar för Tjust?

Det är inget överraskande att Västerviksbor, politiker och tjänstemän i hela Kalmar län kämpar för att få bättre kommunikationer till omvärlden. Däremot måste vi fråga oss - vilka fler skulle tjäna på dessa?

Västervik2009-09-04 00:07
Alla regioner vill se satsningar inom sina områden. Det är inget konstigt. Tror man på sin stad, kommun eller by, då vill man dra dit fler människor. För Västerviksbor kan det tyckas självklart att satsningar ska göras på kollektivtrafiken här. Men i kampen med andra kommuner och regioner verkar inte Tjustbanan bli prioriterad. Som VT skrev om i går och som kommenterats tidigare på denna sida, finns inga järnvägssatsningar på vare sig Tjustbanan eller Stångådalsbanan i regeringens förslag till nationell plan för transportsystemet 2010-2021. När förslaget varit ute på remiss är det oerhört viktigt för kommunen och länet att satsningar på dessa bägge banor finns med. Om så inte sker kommer troligtvis inget att hända med Tjustbanan under överskådlig tid. Med bättre kommunikationer till Västervik skulle kommunens attraktionskraft öka markant - för boende och för turister. I somras presenterades siffror på att antalet gästnätter i Kalmar län hittills i år ökat mer än på de flesta håll i vårt land, där det mestadels ser ganska mörkt ut. Länets goda siffror i detta avseende och möjligheterna för rekreation är något att bygga vidare på. Med snabbare kommunikationer skulle dessutom möjligheterna att kombinera ett lugnt liv på landet med arbete i storstaden öka rejält. Efterfrågan finns. Det gäller att ta vara på tillfället.För ett drygt halvår sedan lade Centerpartiet i Ukna fram ett förslag om att lägga ner Tjustbanan och ersätta tågtrafiken med buss. Uknacenterns förslag är visserligen realistiskt på sätt och vis, men det är en gnutta visionslöst. Under året som gått har problemen på Tjustbanan varit åtskilliga, många resenärer har misströstat i väntan på tåget. Men om Västervik ska ha en målsättning om ett närmande till storstäderna i Östergötland är tåget en nödvändighet. Ur miljö- och klimathänseende är tåget överlägset och skulle, om banan byggs om, dessutom vara överlägsen bussarna sett utifrån restiden.Regionbyggandet med Östergötland är en viktig och riktig prioritering för Västerviks del. Kommunen och regionförbundet verkar till synes kämpa ganska alena för att få kollektivtrafiksatsningar här. Fokus måste i allt högre grad ligga på vad andra har att vinna på att satsa här - alliansbyggandet med andra parter är centralt. För att uttrycka det något provokativt: Västervik vet att Västervik har potential, men vet världen runt omkring?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!