Vem har makten över debatten?

Arenagruppen är en ideell förening med starka kopplingar till socialdemokratin. I gruppen ingår tidskriften Arena, nättidningen Dagens Arena, tankesmedjan Agora, Arenauniversitetet (som bedriver seminarieverksamhet) samt de två förlagen Atlas och Premiss.

Västervik2009-05-08 00:07
Därtill odlar gruppen framgångsrikt kontakter med inflytelserika journalister, opinionsbildare, forskare och politiker.Verksamheten finansieras till stor del av fackföreningsrörelsen. HTF och SKTF lär bidra med ungefär en halv miljon vardera. LO ger dubbelt så mycket. I övrigt är gruppens ekonomi och organisation höljd i dunkel. Dock lär Arena ha grundats på LO:s initiativ, och med Landsorganisationens pengar. Arenagruppen är i sin tur del i ett större nätverk av opinionsbildande organisationer på vänsterkanten, ofta med kopplingar till fackföreningsrörelsen och socialdemokratin. Arbetarrörelsens Tankesmedja tillhör samma sfär. Den bildades när delar av LO Idédebatt och Socialdemokraternas och ABF:s tankesmedja Idé & Tendens slogs ihop 2006. Finns det ett värde i att kartlägga de opinionsbildande nätverken, tankesmedjornas förgreningar, näringslivets lobbyverksamhet och journalisters kontaktnät? Ja, såklart. Sverige är ett litet land. Ett ganska litet antal organisationer och partier finansierar direkt eller indirekt en viktig del av all opinionsbildning. Förment självständiga röster kan befinna sig i en beroendeställning gentemot enskilda särintressen. Sådant har betydelse för den offentliga debatten. Och därför är det senaste alstret från Arbetarrörelsens Tankesmedja, rapporten "Makten över debatten" som granskar partiernas opinionsbildande resurser, inte utan värde. Det allt mer ifrågasatta samarbetet mellan socialdemokratin och LO diskuteras exempelvis här förvånansvärt öppet. I fokus står dock naturligtvis Moderaterna, tankesmedjan Timbro och Svenskt näringsliv. Med pilar hit och dit tecknas bilden av en mäktig näringslivsunderstödd moderat sfär, med förgreningar inom journalistiken såväl som politiken och kommunikationsbranschen. För att försäkra sig om önskvärd läsarreaktion har rapportförfattarna rent av kastat in herrklubben Sällskapet i nätet, med motiveringen att moderaternas partisekreterare Per Schlingmann skulle ha kopplingar dit (vilket han för övrigt förnekar). I sin iver att bevisa att Moderaterna står resursmässigt starkare än Socialdemokraterna glömmer rapportförfattaren samtidigt bort det omfattande stöd LO skänker socialdemokraterna i form av att anställda fungerar som kampanjarbetare för partiet under valrörelserna. Så tillför det faktum att rapportens avsändare står både Socialdemokraterna och LO nära (rapporten är upptryckt på LO-tryckeriet i Stockholm) något till den bild av det svenska opinionslandskapet som författaren försöker teckna. Det konspireras överallt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om