Vattenskotrar svåra att stoppa

Regler utan förankring i verkligheten gör det svårt för kustbevakningen att ingripa mot vattenskoterförare som kör där man inte får.

Håller föraren rätt hastighet och skotern har lanternor när det är mörkt låter kustbevakningen skoterförarna passera, även om de är ute och kör där det inte är tillåtet.Foto: Scanpix

Håller föraren rätt hastighet och skotern har lanternor när det är mörkt låter kustbevakningen skoterförarna passera, även om de är ute och kör där det inte är tillåtet.Foto: Scanpix

Foto: Hasse Holmberg

Västervik2008-07-07 00:06
I dagsläget säger lagen och vattenskoterförordningen att vattenskotrar inte får framföras på annat än av länsstyrelsen anvisat område. Men lagen är överklagad av en professor i sjörätt, som anser att lagen strider mot den öppna handeln inom EU. Och i väntan på EU-direktiv är det fritt fram att köra vattenskoter utanför de områden som länsstyrelsen pekat ut. - Riksåklagaren har gått ut med en rekommendation att man ska välja sina fall. Från kustbevakningens sida har vår chefsjurist sagt att vi ska hålla en låg profil eftersom rättsläget är så osäkert, säger Jonas Lagerström, sjötrafikspecialist på kustbevakningen i Västervik. Länsstyrelsens anvisningar bygger på förordningar från Sjöfartsverket, en del så gamla som från 40-talet. Resultatet blir regler som bland annat säger att man inte får köra skoter ute på öppet hav, där skotrarna antagligen stör som minst. Och i Västervik ingår inte de allmänna hamnarna i farleden, vilket gör att skoterkörning på Skeppsbrofjärden inte är tillåtet.- Just nu är det här jätteflummigt, säger Jonas Lagerström. - Lagen gäller fortfarande, men läget är komplicerat och vi har problem som gör det svårt att tillämpa lagen. Om vi skulle stoppa någon för att han kör i otillåtet vatten är risken stor att en åklagare inte tar upp fallet.Vakthavande befäl vid kustbevakningen i Karlskrona, där huvudkontoret för region syd ligger, håller med om att lagen inte är fullständig.- Lagen är opraktisk och vi har fått direktiven att vi inte ska stoppa någon i år som kör utanför tillåten område, säger Peter Boussard.- Vi vill få det här provat rättsligt först. Som myndighetsutövare tycker vi inte att lagen är anpassad efter verkligheten, den är en skrivbordsprodukt. Så den som kör utanför farleden blir inte tagen av kustbevakningen?
- Sköter man sig och håller sig till hastighetsbegränsningarna så bryr vi oss inte. Ska man leka kan man göra det där man inte stör.
Här får man köra..
... enligt länsstyrelsen:I de allmänna farlederna, inom 300 meter på var sida om mittlinjen. Dock inte närmare än 100 meter från land.Närmast utanför tillåtet område får vattenskoter också användas ytterligare 100 meter för kortast möjliga väg från och till land eller brygga, dock inte inom område som ingår i allmän badplats. Har man brygga i Gamlebyviken kan man alltså starta från den. Där farleden går i sund ska färd ske i farledens mitt. Transport till och från de allmänna farlederna får ske från iläggningsplatserna Horns udde, Reginelundsbryggan, Högö brygga, Verkebäck, Gamleby, Loftahammar (Varvet) och Ytterby på Stora Askö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om