Västerviksföretag arrangerar turistmässa för hela Småland

Företaget Expomedia i Västervik har ska arrangera en turistmässa för hela Småland, som ska locka besökare från hela Sverige.

Turistmässa. Peter Gustafsson och Torbjörn Nilsson på Expomedia i Västervik arbetar med att arrangera två stora turistmässor, en för Skåne och en för Småland och Öland.  Foto: Anders Liljegren

Turistmässa. Peter Gustafsson och Torbjörn Nilsson på Expomedia i Västervik arbetar med att arrangera två stora turistmässor, en för Skåne och en för Småland och Öland. Foto: Anders Liljegren

Foto:

Västervik2006-12-16 00:25
Mässan ska arrangeras på Kalmar slott i april. Torbjörn Nilsson och Peter Gustafsson som arbetar med den räknar med mellan 5 000 och 10 000 besökare under de tre dagar mässan ska pågå.
- Minst 60 utställare kommer att delta, allt från den lilla, lilla biodlaren till stora turistbyråer och hotell, säger Torbjörn Nilsson.
Han nämner Astrid Lindgrens värld, Mc-dagarna, Visfestivalen och Gränsö ljusstöperi som exempel på utställare som de hoppas få med. Han ser också gärna att det blir lite med än bara en utställning, till skillnad mot den stora turistmässan i Göteborg.
- Astrid Lindgrens Värld skulle kunna ha lite teater och Visfestivalen kan ha någon som sjunger på en scen, säger Torbjörn Nilsson.

Mässan är ett samarrangemang mellan Expomedia, Regionförbundet i Kalmar län, Öland och turistråden i Jönköpings och Kronobergs län. Den ska pågå i tre dagar och den första dagen ska vigas åt branschfolk som arrangören hoppas ska återvända till Småland som turister. Turistbussföretag, turistbyråer, skolor, fackförbund och andra ska bjudas in till den första dagen.
- Då får bussbolagen tid att prata med utställarna på ett annat sätt, säger Torbjörn Nilsson. Tanken är att turisttillströmningen ska öka till alla besöksmål som ställer ut.
De två andra dagarna ska vara öppna för allmänheten som då får chansen att se vad Småland har att erbjuda.
Hur många fler turister mässan kan generera till de småländska besöksmålen är svårt att uttala sig om, menar Torbjörn Nilsson.
- Vårt mål är att få dit arrangören, sedan är det upp till näringen att visa vad de har och knyta kontakter.

Expomedia har också fått in en fot på den skånska turistmarknaden och ska arrangera en liknande mässa där. I mässpaketen ingår också att ge ut en tidning om lokala turistmål. Båda mässorna ingår i treårsavtal.
Både Torbjörn Nilsson och Peter Gustafsson har erfarenhet av att arrangera mässor, men för företaget Expomedia är det något nytt. Arbetet med att ta fram formen för mässan i Kalmar har pågått i snart ett år och projektet är snart i hamn. De väntar fortfarande på besked från en av medarrangörerna, men är 95 procent säkra på att mässan blir av.
- Det blir ett nytt viktigt ben att stå på, om det fungerar, säger Torbjörn Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om