Familjen skulle under sommaren 2020 göra en flygresa med Ryanair. Resan blev inställd och enligt EU-förordningen är bolaget då skyldiga att återbetala hela beloppet inom sju dagar efter den inställda resan.
Två år senare hade familjen fortfarande inte fått de dryga 2 200 kronorna tillbaka. De skickade då ett kravbrev till Ryanair där de även krävde ränta på beloppet, och stämde bolaget vid Norrköpings tingsrätt.
Ryanair motsatte sig att betala ränta och menade att kravbrevet inte kommit in på rätt sätt; det hade skickats till en e-postadress som inte bevakades på grund av hur deras interna IT-system ser ut. Bolaget menade också att resenärerna inlett en onödig rättegång. För det krävde de att familjen skulle betala deras rättegångskostnader istället för tvärtom.
Tingsrätten gav dock resenärerna rätt mot Ryanair och slog fast att Ryanair skulle betala ränta på beloppet samt rättegångskostnaderna. Det var Ryanairs eget ansvar att se till att kolla inkorgen för e-posten, och rättegången ansågs inte onödig.
Ryanair överklagade till Svea hovrätt, men hovrätten slog fast tingsrättens dom.
Ryanair ska därför betala tillbaka kostnaden för den inställda resan, 2 275 kronor och dröjsmålsränta på det enligt räntelagen (11,5 procent) från den dag då resenärerna skickade in kravbrevet. Ryanair ska även betala familjens rättegångskostnader i både tingsrätten och hovrätten, på sammanlagt strax över 10 000 kronor.