Västerviksborna kör allt längre

I fjol körde Västerviksborna i genomsnitt 1 380 mil per bil, en ökning med nio procent jämfört med år 2000, då man körde 1 268 mil.

Västerviksborna kör mer och mer bil i stället för att välja andra kommunikationsmedel. Arkivfoto: Anders Liljegren

Västerviksborna kör mer och mer bil i stället för att välja andra kommunikationsmedel. Arkivfoto: Anders Liljegren

Foto: Liljegren Anders

Västervik2008-08-09 00:06
Siffrorna redovisas av Gröna bilister som menar att det ökande bilåkandet står i strid med Sveriges miljö- och folkhälsomål. Gröna Bilister och Sjukgymnastförbundet startar nu kampanjen "Inte Bilen Under Milen", till förmån för mer gång-, cykel- och kollektivtrafik. På nationell nivå har bilåkandet ökat från 1 330 mil per bil år 2000 till 1 473 år 2007, en ökning på elva procent, enligt ny statistik från SCB. Lägst körsträcka per bil var det i Munkfors, med 1 145 mil per bil år 2007, högst i Solna med 1 999 mil per bil. - Utvecklingen går åt helt fel håll. Vi sitter allt fler mil i våra bilar, med förvärrade klimatförändringar och allt sämre folkhälsa som följd. Det är dags för ett trendbrott, där vi blir bättre på att lämna kvar bilnycklarna i hallen när vi går hemifrån. Ett lägsta mål bör vara att åtminstone komma ner till 2000 års nivå igen, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister. Gröna Bilister och Sjukgymnastförbundet har startat kampanjen "Inte Bilen Under Milen", som syftar till att minimera korta bilresor . Eftersom hälften av alla bilresor är under fem kilometer, skulle det ha stor betydelse för folkhälsan, för miljön och för klimatet.Gröna Bilister och Sjukgymnastförbundet uppmanar arbetsgivare att erbjuda anställda friskvård på betald arbetstid.- De som har tjänstebilar och förmånsbilar bör se över om behoven av resor kan lösas på andra sätt som minskar klimatpåverkan och förbättrar folkhälsan. Skolor bör i samarbete med föräldrar minska bilskjutsandet till skolan, både för att bidra till minskad ohälsa bland våra unga och för att den vägen minska andelen vuxna som tar bilen vidare till jobbet. - Fler kommuner bör göra som Malmö och ifrågasätta de onödiga och "löjliga" bilresorna, och gärna ansluta sig till kampanjen "Inte bilen under milen", säger Jakob Lagercrantz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om