Västerviksbor uppmanas spärra sina kontokort
Under ett värdetransportrån i maj kom rånare över känsliga bankuppgifter. Uppgifterna hann vara på vift en dryg månad innan de berörda bankerna informerades. I tisdags uppmanade Handelsbanken i Västervik berörda kunder att spärra sina kort.
Handelsbanken en av de drabbade. Enligt presschefens uppgifter hölls banken länge ovetande om rånet. Under tisdagen fick berörda kunder brev med uppmaningen att spärra sina kontokort.
Foto:
Rånet begicks redan i maj, men de berörda bankerna underättades först under förra veckan.
Är det inte viktigt att bankerna får information snarast så att de kan meddela sina kunder?
- Givetvis är det viktigt att bankerna får information, säger Mats Taraldsson, vice regionchef på Mastercard Norden. Men sådana här saker tar sin tid.
Taraldsson uppger att han inte kan kommentera händelsen ytterligare på grund av pågående utredning.
Enligt Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken i Stockholm, informerades banken om händelsen först i torsdags.
- Varför det tagit så lång tid, det är något som vi försöker få klarhet i genom dialog med Visa och Mastercard, säger Lagerström och berättar att ett okänt antal av Handelsbankens kunder har drabbats.
I tisdags fick de berörda kunderna i Västervik ett brev från banken där det meddelades att det fanns en "indikation" på att kortuppgifterna kan ha kommit i orätta händer. De uppmanades att själva spärra kortet genom ett telefonsamtal till en så kallad spärrlinje.
- Men åtgärderna sker endast i förebyggande syfte, säger Johan Lagerström och förklarar att de berörda kontokorten stått under särskild bevakning allt sedan banken informerades. Några oegentligheter har inte upptäckts.
- Risken för våra kunder är liten men nu väljer vi ändå att byta ut kortnummer som kan ha exponerats, säger Lagerström och meddelar att kunderna, om de blir utsatta för bedrägeri, blir fullt kompenserade.
- Men vi vill givetvis bespara kunderna obehaget av att få sina kort utnyttjade av utomstående.
På Handelsbanken i Västervik meddelar man att långt ifrån alla kortkunder är berörda. Men enligt Michael Skännestig på Handelsbanken har oroliga kunder hört av sig - även om de inte varit särskilt många.
- Jag tycker inte att Västerviksborna ska känna sig oroliga.
Mats Taraldsson, vice regionchef på Mastercard Norden, uppger att han inte kan säga vilka banker som berörs. Men han bekräftar att det är fler än Handelsbanken.
SEB har tidigare under veckan meddelat att även de har berörts av rånet. När VT talar med Kerstin Ottosson, informationschef på SEB Kort, uppger hon, stick i stäv med vad som tidigare angetts av Mastercard och Handelsbanken, att man känt till uppgifterna sedan länge, men valt att inte gå ut med informationen.
- Vi ville inte att rånarna skulle förstå vad de kommit över, menar Ottosson.
Åtgärder liknande de som Handelsbanken vidtagit är inte heller aktuellt för SEB.
- Vi har som sagt full kontroll - dessutom är det semestertider och svårt att nå kunderna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!