Västerviksbo trodde han blev uppringd av vården – svindlades

Äldre som får samtal från vården har anledning att vara försiktiga. De senaste dagarna har två Västerviksbor fått samtal där bedragare använt vården som täckmantel.

En av de utsatta uppmanades att använda sin bankdosa av en person som sade sig ringa från en vårdcentral.

En av de utsatta uppmanades att använda sin bankdosa av en person som sade sig ringa från en vårdcentral.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Västervik2025-01-24 10:25

I det ena fallet fick en man i 70-årsåldern ett telefonsamtal från okänt nummer. En person sade sig ringa från vårdcentralen, och att det gjorts en tidsbokning åt mannen.

Under samtalet övertalades mannen att göra en inloggning med sin bankdosa. På så sätt kunde bedragarna gå in och stjäla 21 455 kronor från mannen.

Efteråt ringde mannen till sin bank som spärrade hans konton. Händelsen är polisanmäld som bedrägeri.

Det andra fallet handlar också om en man i 70-årsåldern. Återigen uppgav sig uppringaren vara från vårdcentralen. Han ville prata om en remiss. För att 70-åringen skulle kunna ta del av remissen uppmanades han att göra en inloggning.

70-åringen drog öronen åt sig och avslutade samtalet. Händelsen är polisanmäld som bedrägeriförsök.

Polisen har tidigare i veckan varnat för bedrägerier av den här typen: "För att kunna göra detta ber man den äldre att legitimera sig med hjälp av bank-ID eller bankdosa. Ibland skickar man först ut en QR-kod som personen fått scanna, för att därefter legitimera sig. 

På detta sätt får man äldre personer att godkänna transaktioner från sina konton och pengar flyttas över till bedragarna", skrev Västervikspolisen i ett inlägg på Facebook.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!