Västerviks Taxi ska bli bättre på säkerhet

Västerviks Taxi satsar på utbildning för att öka kompetensen hos sina förare. Tanken är att höja trafiksäkerheten och miljötänkandet.

Bilen som arbetsmiljö. Mikael Östman, till vänster, och Theo Ahnfeldt tycker att säkerhetstänkande i trafiken är viktigt.  Foto: Anders Liljegren

Bilen som arbetsmiljö. Mikael Östman, till vänster, och Theo Ahnfeldt tycker att säkerhetstänkande i trafiken är viktigt. Foto: Anders Liljegren

Foto:

Västervik2006-03-07 00:25
- Vi tycker att det ligger rätt i tiden. Dessutom vill vi vara förberedda i god tid inför de eventuella krav upphandlare och beställare kan tänkas ha, säger Mikael Östman, ordförande i Västerviks Taxi.
Han tror att framtidens kunder kan komma att titta mer på kvalitetssäkring och trafiksäkerhet, och att det kan väga tyngre än lägsta pris vid till exempel upphandling av skolskjuts.
- Barnen är det viktigaste vi har, dem sätter man alltid i första rummet, säger Theo Ahnfeldt, taxichaufför och delägare i Västerviks Taxi.

Utbildningen har Västerviks Taxi själva tagit initiativ till och den ordnas genom Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF. Kursen innefattar utbildning om trafiknykterhet, fartbegränsning, bältesanvändning, barn i bilen och hållbara transporter. Tanken är att alla förare på Västerviks Taxi ska genomgå kursen och att man ska kunna ha utbildningen som ett krav vid nyanställningar. Flera av dagens kunder sätter miljö- och säkerhetstänkande före resans pris och Mikael Östman säger att en del kunder frågar efter miljöbilar och kan tänka sig att betala mer för det.
Förutom kursen genom NTF finns ett samarbete mellan Vägverket och branschorganisationen Svenska Taxiförbundet som går ut på att höja trafiksäkerheten. Vägverket har bland annat tagit fram en broschyr som ska hjälpa taxichaufförer att bemöta sina kunder. Att passagerare vill åka flera i baksätet än vad som är tillåtet, inte använder bilbälte eller vill åka med barn i knät är en del av taxichaufförens vardag.
- Vi får förklara för våra passagerare vad som gäller. Det händer ofta att kunder vill att vi riskerar både böter och indraget körkort för att exempelvis hinna i tid till flygplatsen, säger Mikael Östman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om