"Västerviks näringsliv har ställt upp dåligt"
Skandia och Ventspils hamn har satsat mest i VV Line.
- Näringslivet har ställt upp alldeles för dåligt, säger Bengt Nilsson, vd för VV Line.
- Kommunen däremot har ställt upp på ett föredömligt sätt.
- Om vi kontaktade en annan stad med hamn skulle vi få ett helt annat mottagande av näringslivet, det är jag övertygad om, säger Nilsson till VT.
Bengt Nilsson berättar för VT att bolaget har dragit in omkring 130 miljoner kronor.
Mest pengar har Skandia satsat. Försäkringsbolaget står som garant för Mermaid II med 35 miljoner kronor, mot inteckningar i fartyget.
Utöver detta har Skandia gått in med eget kapital på 18 miljoner. Skandias satsning ligger därmed på 53 miljoner kronor.
Ventspils hamn har gjort motsvarande satsning på linjen Nynäshamn-Ventspils. Hamnen finansierar fartyget Fellow med 35 miljoner kronor.
Andra stora investerare i VV Line var konkursdrabbade Bow Marine på Åland med cirka 12 miljoner.
Finlink har investerat 12 miljoner kronor.
Stiftelsen drog in fem miljoner. Därutöver finns en del mindre investerare.
Och så Västerviks näringsliv med 1,3 miljoner.
- Klart man är besviken på näringslivet i Västervik. Med ett lokalt förankrat näringsliv hade det varit enklare.
För att det ska vara lönsamt att köra färjetrafik måste kostnaderna halveras, framförallt hamnavgifterna i Paldiski, som administreras av hamnen i Tallinn.
Kommunens satsningar framhålls av Bengt Nilsson som mycket positiva.
- Men det ger oss också kostnader. Det är vi som betalar hyran för "tullhuset". Vi betalar 600000 kronor om året för att tullpersonalen ska ha tak över huvudet.
Beslutet om att lägga ner trafiken på Västervik möttes med stor förvåning.
- Kunderna är bedrövande, för vissa slår vi undan benen. Men jag som vd måste tänka på bolaget i första hand och då är detta bästa lösningen.
- Hade Fellow som går på Nynäshamn-Ventspils haft en hissanordning hade vi flyttat över henne till Västervik, säger Bengt Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!