Under tre månader, från oktober till och med december, ska ett skepp i veckan anlända till Västervik med HP-massa. Sammanlagt är det 20 000 ton som ska levereras.
HP-massa är ett foder som ges till mjölkkor. Från Västervik ska fodret distribueras vidare ut till mjölkbönder i norra Småland.
– Nordic Sugar har lagt över en del av sina transporter från lastbil till sjöfart, säger Smålandshamnars vd Anders Jonsson.
Sammanlagt blir det 14 anlöp till hamnen. Han hoppas dock att Nordic Sugar ska bli en återkommande kund varje höst.
– Det är en kund som passar oss väldigt bra. Tidsmässigt kompletterar den färjetrafiken till Gotland som pågår fram till september, säger han.
Det är snart ett år sedan som dåvarande Oskarshamns hamn tog över driften av Västerviks hamn. Anders Jonsson tycker att starten har blivit positiv. Orterna har längre tillbaka sett sig som konkurrenter, men han tar Gotlandstrafiken som ett exempel. Där var Oskarshamn länge ensam på den här delen av ostkusten:
– När det började gå färjor även från Västervik ökade det totala antalet resenärer. Då ökade behovet av godstransporter till Gotland, och eftersom mycket av godset kommer söderifrån så var det Oskarshamn som vann på det.
Nu går Smålandshamnar i väntans tider på besked om det blir trafik från Västervik även nästa sommar.
– Det skulle förvåna mig om det inte blev det. Beläggningen var hög, och allt fungerade bra, säger Anders Jonsson.