Svenska elevers kunskaper i matematik har under det senaste decenniet försämrats. Trots stora insatser har undervisningen i skolorna inte utvecklats tillräckligt för att vända denna trend.
Nu inleder Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) en flerårig satsning med fokus på att förbättra resultaten i matematik med publiceringen av rapporten Öppna jämförelser - Grundskola 2011.
Målet är att svenska elever ska bli bland de bästa i världen.
Rapporten är den femte i ordningen som SKL publicerar där resultat och resursindikatorer för grundskolan jämförs på kommunnivå.
När det gäller andelen elever som uppnått målen i samtliga ämnen hamnar Västervik på 155:e plats av 290 och visar en uppåtgående trend med 76,1 procent (lägst är 56,4 och högst är 97,1 och medel är 76,6 procent i riket)
Vimmerby hamnar på plats 264 och har en nedåtgående trend med 66,5 procent av eleverna som uppnått målen.
Även i matematik ligger Västervik medelnivå och hamnar på plats 115 med 83,5 procent av eleverna som uppnått målen. Vimmerby hamnar på plats 243 med 66,7 procent. Medeltalet i riket är 82 procent.