Hon har precis bytt en vara på Lindex i Galleria Västerport i Västervik. Hon stoppar ner varan i samma plastpåse som hon använde sist.
– Annars brukar jag ha en tygkasse med mig. Jag tycker att det här är mycket bra, säger Anitha Johansson.
Det var den första juni som den nya förordningen om plastkassar trädde i kraft i Sverige. Förordningen innebär också att Sverige uppfyller det EU-direktiv som finns om att minska plastens påverkan på miljön. Konkret innebär det att butiker nu ska informera sina kunder om plastpåsarnas negativa miljöpåverkan när de handlar. I samband med det har flera stora kedjor bestämt sig för att börja ta betalt för platskassarna i stället för att skänka bort dem, däribland finns Lindex, H&M, Gina Tricot och Kapp
– En stor påse kostar tre kronor och de små en krona, säger Marlene Edin, butikschef på Lindex i Västervik.
– Någon kan tycka att det är synd att man inte får sin påse, men det tror jag är av gammal vana. Det har gått bra tycker jag, över förväntan. Många är förberedda, säger hon.
Ellen Olovsson spanar efter nya plagg. Hon är positiv till initiativet.
– Det är bra, det ligger för många påsar i Östersjön. Min vision är att ta med en påse när jag går och handlar, men jag glömmer det alltid. Då kommer jag att köpa en, säger hon.
På H&M kostar påsarna numera två kronor styck, oavsett storlek. Vid kassan finns en skylt med information.
– Det har gått jättebra. Kunderna är väldigt positiva och miljömedvetna. Det är väldigt få som vill ha en påse. Det känns som att åtta av tio kunder har en egen påse med sig, det är betydligt fler än vad jag trodde, säger butikschef Annie Åberg.
På Sandströms tar man inte betalt för påsarna, däremot möts kunderna med en informationsskylt vid kassan. Där står bland annat "Genom att använda färre plastpåsar sparar vi på jordens resurser".
– Det märks att många tänker till trots att vi inte tar betalt, säger butikschef Victoria Svensson.
Naturvårdsverket har i uppdrag att se till att förbrukningen av plastpåsar minskar. Till år 2020 ska vi använda max 90 plastpåsar per person och år, och till år 2026 ska antalet ha sjunkit till 40 påsar per person och år.
Hur tror du att det här kommer att påverka konsumenterna?– Förmodligen är det några som inte bryr sig, och andra som tar till sig. Men det här kan nog bli en väckarklocka, vi måste ju. När man har sett bilder på hur stränderna ser ut där det inte ens bor någon, då blir man ju skräckslagen, säger Anitha Johansson.