Västervik satsar på helsidor i kvällspressen
"Den här satsningen tror vi ska betala sig snabbt."
Foto: ANDERS STEINER - Vi tror att det här är väl använda pengar, säger Västerviks turistbyråchef Stina Ericson.
Foto:
- Satsningen kommer att betala sig snabbt, säger turistbyråchef Stina Ericson.
Aftonbladet trycker olika upplagor i olika delar av Sverige. På torsdagen hade tidningen tre helsidesannonser om Västervik i den region där Norrköping/Linköping och norrut ingår. Den editionen når ut till närmare 410 000 läsare.
- Turistbyrån, Stadshotellet och Gränsö slott hade gjort en samannonsering. Vi tog tre högersidor i följd efter att ha fått en bra deal med Aftonbladet. Kommunens kostnader för annonserna är 15 000 kronor.
Det är inte så att de tre parterna hade var sin helsidesannons. I stället kör man tillsammans, på tre olika teman.
- En sida innehöll allmän information om Västervik, den andra handlade om golfpaket med mera medan det tredje annonssidan tipsade om andra olika paketerbjudanden och möjligheter till boende i nöjesstaden Västervik i sommar, berättar Stina Ericson.
- Efter utvärdering av annonsernas resultat kommer vi kanske att fortsätta annonsera i Aftonbladet. Då finns möjlighet även för andra intresserade företag att vara med. Till exempel krögare och andra företag som vill vara med och marknadsföra Västervik och sin egen produkt.
Alla som deltar i den här marknadsföringskampanjen att få hit turister jobbar under ett och samma huvud.
- Det får större genomslagskraft om man blir ett, gemensamt begrepp.
Beroende på vilka som går med i nästa marknadsföringssatsning kan annonseringen då komma att ske i en helt annan regional upplaga av Aftonbladet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!