Resortens vd om varför man vände sig till Guldkant

När kommunägda Västervik Resort AB lade ut sina restauranger på privata Guldkant så innebar det en kursändring. Resortens vd Tommy Abrahamsson berättar vad det var som ledde fram till beslutet.

Tommy Abrahamsson, vd på Västervik Resort, säger att när man fattade beslutet att ta in en samarbetspartner för att driva restaurangerna handlade om att nå så hög kundnöjdhet som möjligt.

Tommy Abrahamsson, vd på Västervik Resort, säger att när man fattade beslutet att ta in en samarbetspartner för att driva restaurangerna handlade om att nå så hög kundnöjdhet som möjligt.

Foto: Christer Andersson

Västervik2022-12-25 12:00

Under tidigare ledning höll Västervik Resort hårt på att man ville driva restaurangerna på området i egen regi. De fick vid några tillfällen kritik av Svenskt Näringsliv. Man ansåg att kommunen bedrev verksamhet som konkurrerade med privata företag.

Förra veckans nyhet var en kursändring.

Vad låg bakom?

Resortens nye vd Tommy Abrahamsson säger att funderingarna började efter årets säsong. Valet stod mellan att fortsätta att driva restaurangerna i egen regi, eller att låta någon annan ta över. Att det blev det senare beror enligt honom på att det är svårt att driva restaurang bara under några sommarmånader. Man får starta på nytt varje år. Då kan det vara lättare för en aktör som är inne i branschen.

Vid ett styrelsemöte den 23 november presenterade han sina tankar för styrelsen, som gav honom klartecken att gå vidare. 

Ni är ett kommunalt bolag. Gjordes det någon upphandling?

– Nej, det behövs inte i det här fallet. Guldkant är bara en hyresgäst hos oss.

Han säger att har pratat med "tre till fem" lokala aktörer.

– Guldkant var de som visade störst intresse, hade ett bra koncept och delade våra ideer om gästnöjdhet.

Tommy Abrahamsson delar den uppfattning som funnits tidigare, att det är viktigt för bilden av resorten att restaurangerna håller en hög nivå. Restaurangerna är en del av helheten.

– Besökarna kommer inte att tänka på att det är olika bolag, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!