Västervik - Linköping i 250 km på 45 minuter
Hela 70 personer kom till det samrådsmöte som Banverket arrangerade i Gamleby fritidsgård under torsdagskvällen. Där presenterades de fyra alternativ som ska utredas på uppdrag av regeringen.
Kartstudier. Ett 70-tal berörda och intresserade kom till Banverkets samrådsmöte där planerna för järnvägssträckan Västervik-Linköping lades fram. Fyra alternativ som nu ska utredas fram till hösten 2006. Foto: HANS BRANDIN
Foto:
De fyra alternativen omfattar järnvägen Västervik - Åtvidaberg och innebär i korthet:
1) Oförändrad sträckning men uträtade kurvor, max hastighet 160 kilometer i timman, ingen utlovad restid.
2) Ny bansträckning, hastighet 200 km/t, utan hänsyn till kostnad. Restiden Västervik-Linköping troligen under 60 minuter.
3) Ny bansträckning, hastighet 160 till 200 km/t, restid max 60 minuter till minsta kostnad.
4) Ny bansträckning, hastighet 250 km/t, restid 45 minuter.
För alternativ 2,3 och 4 rätas banan ut från Överum till Åtvidaberg, lämnar Uknadalen helt, och följer i stället i stort sett riksväg 35. Dessa tre alternativ kräver också att samtliga plankorsningar byggs bort och att banan elektrifieras. Vidare nytt signalsystem, betongslipers och helsvetsad räls, så att det sövande dunkandet helt upphör.
Skulle allt gå som tåget, om uttrycket ursäktas, så kan ett förslag ligga klart för igångsättning tidigast 2012. Men än så länge finns inte ett öre till bygget. Till sträckan Åtvidaberg - Linköping finns däremot 250 miljoner så där kan bygget komma igång redan 2008.
Vägverkets KG Edman, Kalmar presenterade en idéstudie för riksväg 35 mellan Överum och Åtvidaberg. Vid ett känsligt område intill ett par sjöar är drömmen att dra vägen öster om nuvarande sträckning så att den följer en befintlig kraftledningsgata. I den infrastrukturkorridoren skulle i så fall också nysträckningen av järnvägen dras.
Under kvällen presenterades kartor där de olika alternativen fanns inritade, kartor som studeras ingående av berörda och intresserade. Där hölls också en frågestund där alla möjliga synpunkter ventilerades. Synpunkter som protokollfördes och som senare läggs ut på Banverkets hemsida.
Målet är alltså att korta pendlingstiden mellan Västerviks kommun och Linköping så att man kan bo här och arbeta eller studera i Linköping. Sveabanan i Mälardalen är den succéartade förebilden. Den innebar enorma positiva förändringar för befolkningsutvecklingen i de bygder där den drogs fram.
En pendlare gav en målande beskrivning om vad kvällen handlade om:
- Restiden från Linköping till Västervik räcker väldigt långt på stambanan. Åker man i stället norrut så hinner man till Märsta norr om Stockholm, eller söderut till Hässleholm, på samma tid! Ingen i Linköping skulle väl få för sig att åka till Hässleholm för att handla eller till Märsta för att träna?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!