Västervik Framåt satsar på företag inom besöksnäringen
Västerviks kommun har beslutat sig för att prioritera besöksnäringen och dess utveckling. Därför satsar Västervik Framåt på att hjälpa företag som kan locka besökare till kommunen.
Per Jiborn. Foto: Ellen Kindstrand
Foto:
Rapporterna visar att det är viktigt att utveckla skärgården, eftersom den kan ha en avgörande betydelse om man väljer att åka till Västervik eller inte.
Dessutom har kommunen en stark sommarsäsong och behöver satsa på att locka besökare även andra årstider. Därför kommer satsning på konferensverksamhet, aktiviteter och shopping in i bilden.
Enligt Jonas Settlin på Västervik Framåt behövs det fler som sysslar med konferensverksamhet i kommunen.
- Vi satsar också på kommunens spetsprodukter eftersom de kan vara avgörande för om man åker hit eller inte, säger Jonas Settlin.
Ambitionen med satsningen är att ta fram ett bredare, spetsigare och mer profilerat utbud. Företagarna ska bli proffsigare och få bättre lönsamhet. Exakt vad de kommer att få hjälp med beror på deras behov.
- Turister ska lockas att åka till Västervik och planera resan ett halvår i förväg istället för att bestämma det i sista minuten som många gör i dag. De ska ha en mental karta av Västervik i huvudet, säger Per Jiborn på Västervik Framåt som vill att Västervik ska förknippas med mer än camping och bad.
Satsningen på besöksnäringen beror också på ett ramavtal mellan Västerviks kommun och Holiday Club. Kommunen och Holiday Club har tillsammans med Tjustgalan ekonomisk förening, där över 500 av kommunens företag är medlemmar, har nämligen kommit överens om att alla tre parter förbinder sig att jobba med att utveckla Västervik som destination.
- Det gäller att ta ett helhetsperspektiv. Om en turist har en dålig upplevelse i Västervik påverkar det inte bara den enskilda företagaren utan hela Västervik, säger Per Jiborn.
Tanken är att knyta samman flera företag som tillsammans kan erbjuda paket för turister och konferensdeltagare. Åka på spa och kombinera det med ridning exempelvis. Det skulle exempelvis Blå rummet och Himmelsrums hästar kunna erbjuda, menar Per Jiborn.
Per Jiborn berättar att det finns många idéer, bland annat ett femdagars kajakpaket med goda middagar i skärgården och dykturer med skonaren Linnéa. Exakt vad som blir verklighet återstår att se.
- Det kanske inte är så många som väljer de här paketen men om vi kan locka hit pressen och få en helsida i DN och Svenskan, då är det bra, säger Per Jiborn.
Företagen får hjälp med att
Säkerställa produkter och vänta med produktutveckling
Öka lönsamhet, titta på prissättning
Titta över helheten och företagets koncept
Västervik Framåt jobbar med företagen i företagen. Arbetsprocessen pågår i genomsnitt ett halvår.
Öka lönsamhet, titta på prissättning
Titta över helheten och företagets koncept
Västervik Framåt jobbar med företagen i företagen. Arbetsprocessen pågår i genomsnitt ett halvår.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!