Västervik Framåt satsar på besöksnäringen

Västerviks kommun har beslutat sig för att prioritera besöksnäringen och dess utveckling. Därför satsar Västervik Framåt på att hjälpa företag som kan locka besökare till kommunen.

Västervik2007-10-05 16:43
Västervik Framåt har tillsammans med turistbyrån i Västervik utgått från en lista med drygt 200 företag och valt ut ungefär 30 stycken. De har utgått från olika rapporter om Västerviks besöksnäring och undersökt om folk åker till eller från Västervik för att handla.

Rapporterna visar att det är viktigt att utveckla skärgården, eftersom den kan ha en avgörande betydelse om man väljer att åka till Västervik eller inte.
Dessutom har kommunen en stark sommarsäsong och behöver satsa på att locka besökare även andra årstider. Därför kommer satsning på konferensverksamhet, aktiviteter och shopping in i bilden.

Enligt Jonas Settlin på Västervik Framåt behövs det fler som sysslar med konferensverksamhet i kommunen.
? Vi satsar också på kommunens spetsprodukter eftersom de kan vara avgörande för om man åker hit eller inte, säger Jonas Settlin.

Ambitionen med satsningen är att ta fram ett bredare, spetsigare och mer profilerat utbud. Företagarna ska bli proffsigare och få bättre lönsamhet. Exakt vad de kommer att få hjälp med beror på deras behov.
? Turister ska lockas att åka till Västervik och planera resan ett halvår i förväg istället för att bestämma det i sista minuten som många gör i dag. De ska ha en mental karta av Västervik i huvudet, säger Per Jiborn på Västervik Framåt som vill att Västervik ska förknippas med mer än camping och bad.

Läs mer i morgon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om