Företagen har en sak gemensamt: De har lyckats styra om sin verksamhet, och varit innovativa under coronakrisen.
Bland de 20 pristagarna finns många välkända namn i Turistsverige: Ronneby brunn, Medeltidsveckan i Visby, Kolmården i Östergötland och så Västervik Framåt.
Västervik Framåt nominerades som Kalmar läns kandidat. Arrangören Stiftelsen för Kunskapsfrämjande Turism valde helt sonika i år att låta alla länsfinalisterna vara med och dela på årets pris.
På Västervik Framåt mottogs beskedet med glädje.
– Det känns förlösande efter en så speciell vår. Vi tvingades ställa om vår verksamhet utan någon förvarning i mars, säger Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt.
Medan många av de andra pristagarna jobbar direkt i besöksnäringen, så är Västervik Framåt AB ett servicebolag som hjälper Västerviks kommun och det lokala näringslivet med marknadsföring, utbildning och affärsutveckling.
Niklas Lind berättar hur man i dialog med det lokal näringslivet ställde om verksamheten. Några synliga exempel har varit de regelbundna undersökningar av tillståndet i företagen, livesända studiosamtal om ämnen med anknytning till corona och företagande och marknadsföringsinsatser. Västervik Framåt fanns även med i arrangerandet av årets digitalt sända visfestival.
Hur ser läget ut inför hösten? Är krisen över?
– Absolut inte, säger Niklas Lind.
Medan vissa branscher i Västervik ser en återhämtning, så kännar andra stor ovisshet inför hösten.