Västervik förskonat från lågprisfrisörer

"Vill man så går det att fuska med allt. Samtidigt vill man ha något att leva av om man blir sjuk".

Västervik2002-05-23 06:00
Sveriges frisörer klipper varannan kund svart, vilket årligen kostar samhället 2,5 miljarder kronor i förlorade skatteintäkter. Det visar en ny kartläggning som Ekobrottsmyndigheten gjort i samarbete med bland annat Sveriges frisörföretagare.
- Det låter väldigt mycket, säger frisör Therese Leidenfors Front som driver Theres Klipphörna och som är ordförande i Sveriges frisörföretagares lokalavdelning i Västervik.
Hon hoppas att dessa uppgifter inte stämmer in på frisörerna i Västervik.
Att de allra flesta frisörer i Västervik är medlemmar i fackförening Sveriges frisörföretagare ser hon som ett tecken på att man jobbar seriöst. I dagsläget har frisörföretagarna i Västervik ett 30-tal medlemmar.
- Icke medlemmar behöver givetvis inte vara oseriösa, tillägger hon.
I undersökningen framkommer också att varannan frisörföretagare i Sverige deklarerar en årsinkomst på mindre än 100000 kronor, samtidigt som genomsnittslönen för anställda frisörer är dubbel så hög, skrev företrädare för Sveriges frisörföretagare, Handels, Ekobrottsmyndigheten och Riksskatteverket på Dagens Nyheters debattsida under onsdagen.
Även frisör Lena Ziegenbein som är revisor för Sveriges frisörföretagare i Västervik och som driver Studio Wellcut AB hoppas att läget är annorlunda i Västervik.
Lena Ziegenbein och Therese Leidenfors Front framhåller att Västervik varit förskonat från lågprisfrisörer eller "svarta frisörer" som konkurrerar ut de seriösa, vilket är vanligt på andra orter.
Med lågprisfrisörer menar de frisörer som tar mellan 100 och 150 kronor för en klippning, vilket enligt dem är ett orimligt pris.
I Västervik finns det inte heller några frisörer som sätter skyhöga priser.
- Det är bara att gratulera stockholmsfrisörerna som kan ta ut 520 kronor för en klippning.
Hur utbrett fusket är i Västervik kan ingen av dem svara på.
Lena Ziegenbein och Therese Leidenfors Front föregår i alla fall med gott exempel och använder kassaapparat med dubbla remsor respektive lämnar ifrån sig dagrapporter.
Det gör de för deras egen skull. I dag är man som frisör inte skyldig att lämna kvitto till kunden.
Men efter kritiken kräver nu arbetsgivare, fack och skattemyndigheter hårdare kontroll av branschen och att frisörerna ska tvingas använda kassaapparater.
Att ha en kassaapparat behöver dock inte betyda att man är seriös, enligt Lena Ziegenbein.
- Vill man så går det att fuska med allt. Samtidigt vill man ha något att leva av om man blir sjuk.
Företrädarna föreslår också att skattemyndigheten ska få rätt att göra oanmälda kontrollbesök.
Fotnot: Slutsatserna i undersökningen grundas på en studie av frisörbranschen i Malmö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om