Vivianne och Jan-Erik Axelsson har precis återvänt från en drygt tre mil lång cykelrunda när Västerviks-Tidningen gör sitt besök. Förmodligen ska de ut en sväng till senare under dagen. De är riktiga cykelfantaster, och ger sig ut i ur och skur. Året runt.
I VT:s ovetenskapliga undersökning på webben säger majoriteten av de som röstat att Västervik inte är någon vidare cykelstad.
Även Jan-Erik och Vivianne tycker att det saknas en hel del - framför allt i Västerviks centrum - för att staden ska få mer än godkänt betyg som cykelstad.
- När man ska från Sparbanken till Lysingsbadet, hur cyklar man då, frågar Jan-Erik Axelsson retoriskt.
Eftersom både Jan-Erik och Vivianne kan staden utan och innan vet de hur man kan cykla sträckan lagligt - men de frågar sig hur turister och nyblivna Västerviksbor ska ha koll. På många ställen är det enkelriktat, och cykelbanor tar slut utan några hänvisningar till var cyklisterna ska ta vägen.
- Det skulle behövas lite mer små gatskyltar som visar var man ska cykla.
Nej, i centrum får inte Västervik mer än en svag trea från Jan-Erik och Vivianne, på en skala mellan ett och fem. Inte heller i kommunen som helhet blir det något högre betyg än en trea. Visserligen finns det fina cykelvägar både ut mot Gränsö och längs vattnet mot Gertrudsvik, men det saknas cykelvägar både till Gunnebo och delvis även mellan Västervik och Gamleby.
- Där borde kommunen trycka på Trafikverket mycket mer, tycker Jan-Erik.
Hur tycker ni att cyklisterna i Västervik sköter sig i trafiken? Följer man lagen?
- Det går fortare i dag, och man har ofta något i öronen... Sedan den nya lagen om övergångsställena kom tror många att även cyklisterna kan köra rakt ut i gatan.
Lisa Koblanck, polis i Västervik, menar att många, framför allt i den yngre generationen, har dålig koll på trafikreglerna.
Den vanligaste trafikförseelsen är att man cyklar på gatan i stället för på cykelbanan, eller cyklar mot färdriktningen. Många saknar cykellyse och reflexer.
- Man cyklar lite som man vill, vilket ger upphov till farliga situationer. Spontant tror jag att man inte är medveten om att man är skyldig att följa samma regler som gäller för bilar.
Till hösten kommer polisen att jobba särskilt aktivt med just cyklister. Under flera tillfällen, kvällstid, ska polisen vara ute på stan och kontrollera att folk följer trafikreglerna, och har rätt utrustning på cykeln.
- Vi gör det här för att öka den lokala trafiksäkerheten.